Recensie: Zalando – Schreeuw van geluk?!
Tegen beter weten in heb ik een aantal weken terug mijn afkeer tegen shoppen op internet opzij gezet en een bestelling gedaan via de website van Zalando.
Zalando, wie kent de irritante reclames niet? Erg flauw en tenenkrommend, maar desalniettemin schijnen ze iets goed te doen. Toegegeven, mijn aversie voor online shoppen heeft niet alleen met Zalando te maken. Ik hou er gewoon niet van om dingen aan te klikken, te bekijken en vervolgens niet te kunnen passen. Ik hou van reallife shop til’ you drop sessies met vriendinnen waarbij je tussendoor lekker kan lunchen. Waarbij je alles kan voelen, passen en bekijken en elkaar kunt beoordelen. Heerlijk.
Toch bezweek ik deze keer. Ik had in Tilburg een geweldig mooi jurkje gezien. Maar helaas, het risico van shoppen gedurende de uitverkoop geschiedde; mijn maat was niet meer voorradig. Teleurgesteld verliet ik de winkel. Bij thuiskomst even op internet gekeken. En jawel, op zalando.nl hadden ze hetzelfde jurkje, in mijn maat en ook in de sale (alhoewel minder afgeprijsd dan in de winkel). Dolgelukkig als ik was, zette ik mijn morele principes opzij en maakte een account aan. Een paar klikken verder en de jurkjes waren besteld. Ja, inderdaad, ik kon het niet laten om nog een artikel mee te pakken. Het is ook zo simpel, klik, klik, klik.
Qua gemak dus niets te klagen. Ook de levertijd was prima, binnen een week kreeg ik het pakketje thuis. Ik wist de welbekende schreeuw nog net te onderdrukken toen ik het pakketje bij mijn buurvrouw ophaalde. Helaas duurde deze gelukzalige roes maar kort: in plaats van twee keer maat 36, had ik namelijk twee jurkjes met maat 38 opgestuurd gekregen. Paste voor geen meter dus. Nog even mijn bestelling gecheckt en ja, ik had toch echt maat 36 besteld.
Toen ik naar de klantenservice belde, had ik binnen een paar minuten iemand aan de lijn. Ik was onder de indruk. Kort samengevat ging het gesprek zo: “Dat is natuurlijk erg vervelend voor u mevrouw. Helaas kunnen wij hier niets aan doen. Er zit een fout in de website, waardoor u de verkeerde maat hebt gekregen. Wij verzoeken u om het product voorlopig niet meer te bestellen, indien de fout is opgelost krijgt u een e-mail en kunt u – indien voorradig- de producten opnieuw bestellen en kunnen ze wellicht juist geleverd worden.” Wat een vertrouwen gaf deze jongeman mij. Bij Zalando kan je niets ruilen, je kunt enkel de producten terugsturen. Hij kon er niet voor zorgen dat ik de juiste maat opgestuurd kreeg. Mijn vriend, die ook al had gebeld, werd zelfs geadviseerd om opnieuw de beide jurkjes in twee verschillende maten te bestellen en de verkeerde terug te sturen. Dit zou erop neerkomen dat ik drie keer de prijs van de jurkjes betaal, weliswaar om later het bedrag weer twee keer terug te krijgen. Ook zou ik een kortingvoucher ontvangen, maar die heb ik nooit gehad. Ik kreeg wel een e-mail met het verzoek om een recensie te schrijven over de aangeschafte artikelen…
Bijna een week later bel ik opnieuw naar de klantenservice. Het probleem is nog niet verholpen maar ze zijn ermee bezig. Op de website correspondeert de Europese maat namelijk niet met de fabrieksmaat. Als je maat 36 bestelt, krijg je maat 10 maar dat is dus maat 38. Ik krijg een e-mail wanneer het probleem is verholpen. “Maar dit kan nog wel even duren, mevrouw.” Of er al meer klachten zijn, kan hij niet vertellen. Ik acht de kans groot, want van het betreffende merk corresponderen de maten bij geen enkel artikel. Iedereen die iets van dit merk bestelt, krijgt dus de verkeerde maat toegestuurd. Een fout die je als de grootse online kleding webshop toch rap hersteld zou willen hebben lijkt me.
Nou, ik schreeuw van frustratie.
To be continued…