Recensie: Stukafest

Op je fietsje allerlei studentenkamers af gaan om enkele optredens te bezoeken. Een vreemd idee, maar het is zeer vermakelijk. Ik had nog nooit van Stukafest gehoord, totdat ik het afgelopen jaar in Tilburg kwam wonen. Natuurlijk wil ik in deze stad inburgeren en bezocht daarom het bekende studentenkamerfestival.

Arie Koomen
Voor velen was Arie Koomen toch wel het hoogtepunt van Stukafest. Bij het optreden van de stand-up comedian was het dan ook druk. Ruim 25 mensen luisterden naar wat hij allemaal te vertellen had. Vanaf de eerste tot de laatste minuut was er geen touw aan vast te knopen. Hij sprong van de hak op de tak, maar dat maakte het optreden juist aantrekkelijk. Van ongesteldheid tot de koningin, alles kwam voorbij. Hij vertelde ook dat hij veel kronkels in zijn hoofd heeft en daardoor maar blijft praten. Een half uur was te kort. Hij had nog uren door kunnen vertellen, want de gedachtes van de studenten waren nog lang niet afgedwaald. De reacties aan het einde van het optreden waren dan ook: “Oh, is het nu al afgelopen?”

Huize Marie-Fleur
Het dansoptreden van Huize Marie-Fleur was minder in trek, want er zaten nog geen tien mensen. De sfeer in de studentenkamer was heel apart. Het was niet duidelijk wat je te wachten stond. Totdat er een meisje heel raar begon te dansen. Toen de muziek van de cello startte, danste het meisje precies op de klanken van het instrument. Het was mooi om te zien hoe iemand zo kan bewegen, het is heel natuurlijk. De attributen die door de kamer verspreid lagen, riepen vragen op bij het publiek. Zo lag er een matras met enkele dekens en het publiek kreeg allemaal een kussen. Al snel voegden de andere twee danseressen zich bij het dansende meisje. Ze maakten er met z’n drieën een heel spektakel van. Ze lieten het publiek zien dat ze kunnen dansen en lenig zijn. Maar op een gegeven moment kreeg het rustige en beetje rare dansen een andere wending. De livemuziek stopte en een apart muziekje begon. De danseressen gingen helemaal los, wat er soms komisch uitzag.
De drie danseressen en de twee muzikanten, die tevens ook erg goed kunnen zingen, lieten zien dat ze talent hebben. Maar het optreden gaf mij een vreemd gevoel.

Lieve Bertha
Bij binnenkomst rook het hele huis naar popcorn, dat beloofde wat. De studentenkamer was leuk versierd en de sfeer was hier het beste. Er waren zo’n 20 mensen in de kamer, een gezellig gezelschap. De twee jonge jongens van Lieve Bertha begonnen te zingen. Ze lieten meteen horen dat ze er goed in zijn. Hun Nederlandse teksten waren de ene keer grappig en de andere keer droevig. Een mooie afwisseling in hun optreden. De liedjes zijn erg goed en leuk geschreven. Ze verrasten me. Het gitaarspel was uitstekend. Lieve Bertha deed mij denken aan Acda en de Munnik, vooral met hun teksten. De twee zangers, die er ook nog eens leuk uitzien, zijn echte entertainers. Ze genieten van iedere seconde dat ze muziek maken. Ook maakten ze veel contact met het publiek, waardoor het optreden intiem werd. Dit was een mooie afsluiter van Stukafest. Stiekem ben ik een beetje fan geworden van deze twee talenten.