Harde kritiek van hoogleraren op eindexamen Nederlands

Het eindexamen Nederlands is niet te maken. Het concept zou aangepast moeten worden. Dat menen hoogleraren van verschillende universiteiten. Ze roepen in een brief aan de onderwijsspecialisten van de Tweede Kamer op tot een herziening van het eindexamen.

Volgens de critici is de manier van toetsen zwaar onvoldoende. De hoogleraren  hebben grote twijfels of de opleiding tot het huidige eindexamen iets bijdraagt aan de daadwerkelijke kennis van taalvaardigheid van de leerlingen. “Op dit moment worden er in het eindexamen geen taalwetenschappelijke kennis of taalvaardigheden getoetst, en wat er wel getoetst wordt, is onverantwoord.”

Marc van Oostendorp, initiatiefnemer en hoogleraar aan de Universiteit Leiden licht aan Univers zijn kritiek toe. “Er is bijvoorbeeld een open antwoord met een maximum van twintig woorden, maar het modelantwoord van de Cito is al zestien woorden lang. Bovendien wordt je ook geacht de vraag in het antwoord te herhalen. Hierdoor zijn de mogelijkheden voor leerlingen beperkt.” Een toelichting bij meerkeuze vragen is voor de beoordeling vaak overbodig. “Er zijn ook vragen waarbij alle antwoorden fout zijn of meerdere antwoorden goed zijn.”

Een herziening voor het schooljaar 2013/2014 is volgens Van Oostendorp niet reëel. “Ik heb inmiddels begrepen dat zo’ n examencircus lang loopt. De klassen vier havo en vijf vwo worden nu al klaargestoomd voor het volgende examen.” De initiatiefnemer hoopt op een herziening van het Nederlands examen in 2015. Via een online petitie proberen de hoogleraren meer aandacht voor de herziening te realiseren.

Advertentie

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.