Oratie: onderwijsorganisaties beperkt bestuurbaar

Onderwijsorganisaties zijn beperkt bestuurbaar. Het is geen kwestie van aan de juiste knoppen draaien. Onderwijsbestuur is een heel indirect, onvolkomen en moeilijk beheersbaar proces. Dat stelt Edith Hooge in haar oratie als bijzonder hoogleraar ‘Multi-level governance of educational organisations’ bij TiasNimbas.

Hooge pleit voor een betere verbinding tussen onderwijsbestuur en werkvloer. “Het onderwijsbestuur zou moeten aansluiten bij de kennis, ervaring en inzichten van diegenen die worden bestuurd: leraren, hun leidinggevenden, leerlingen, ouders en andere lokale betrokkenen bij onderwijs.”

Politiek en samenlevingen hebben het inzicht dat de kwaliteit van het onderwijsbestuur gevolgen heeft voor de onderwijskwaliteit. Onderwijsbestuurders worden bijvoorbeeld afgerekend op het behalen van minimum leerresultaten. Tegelijkertijd is het vertrouwen in het bestuurlijk vermogen en de integriteit van onderwijsbestuurders lager dan ooit, mede vanwege incidenten zoals bij InHolland en de Vrije Universiteit Amsterdam. Politiek en samenleving zoeken daarom steeds meer naar meetbare resultaten om de kwaliteit van het onderwijs te kunnen bepalen.

Door de mythe van de bestuurbare onderwijsorganisatie door te prikken staat de weg open voor de zoektocht naar een realistisch en vruchtbaar perspectief op onderwijsbestuur, meent Hooge. Ze zal zich de komende jaren buigen over de vraag hoe besturing van autonomie vorm krijgt of kan krijgen in het onderwijs.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.