UvT-website wint tweede prijs in HO ranking
De website van Tilburg University is op de tweede plaats geëindigd in een ranking van universiteitswebsites van Nederland. Alleen de website van de universiteit van Amsterdam scoorde hoger. Dat blijkt uit het onderzoek Benchmark HO 2013 van website ScienceGuide en consultancybureau Strategy on Demand. Opvallend is de inhaalslag van HBO-instellingen. In de top 10 staan twee universiteiten en acht hogescholen.
De website van de UvT scoort het hoogst op techniek en het laagst op social media en vormgeving. Dat blijkt een trend onder websites van universiteiten in Nederland: een goedwerkende techniek maar een lagere score op vormgeving. Hbo-instellingen hebben op technisch gebied een inhaalslag gemaakt waardoor deze instellingen de universiteiten van de troon stoten. Landelijke scoren de instellingen gemiddeld een 6.7 op hun vormgeving. De UvT zit daar met een 7.2 boven.
De resultaten kwamen tot stand door vijftig studenten de 54 deelnemende websites te laten beoordelen. De universiteiten werden beoordeeld op inhoud, bereikbaarheid, social media en vormgeving. Het rapportcijfer voor techniek (waar onder meer de snelheid van de website mee gemeten werd) kwam tot stand door software van het consultancy bureau.
Update: In een reactie laat woordvoerder Walther Verhoeven weten: “Vorig jaar werd onze website als de beste van het Nederlands hoger onderwijs beoordeeld. Dit jaar scoort de Tilburg University website op bijna alle afzonderlijke factoren hoger dan gemiddeld en is onze overall score bovendien hoger dan vorig jaar. Daar zijn we heel content mee. Vandaar mijn conclusie dat hoger-onderwijsinstellingen net als wij aan verbetering van hun websites blijven werken.”