Recensie: website Tilburg Studentenstad
Tilburg Studentenstad heeft een nieuwe website. Dit gemeentevehikel vloeit voort uit de gemeentelijke nota Tilburg Studentenstad en staat dus vol verantwoorde tips over het wonen en leven als student in Tilburg: is er eindelijk één website voor heel studerend Tilburg gerealiseerd?
De site richt zich inhoudelijk op studeren, wonen, werken en ondernemen in Tilburg. Er figureren blogs uit de bestuurskamer van Vidar, recensies van voorstellingen van studententoneelvereniging De Koffer en een blog over de MusicAll Factory. Buiten de homepage oogt de website nog leeg: onder het kopje ‘studeren’ staat bijvoorbeeld een alinea tekst, met een link naar de Facebookpagina van Tilburg Studentenstad. De website brengt wel elke (studenten)vereniging in kaart. Ook de sport- en culturele verenigingen: toch vaak een ondergeschoven kindje.
Op de homepage is eigenlijk nog geen inhoud te vinden. De blogs, het enige wat op de homepage staat, worden niet onder de aandacht gebracht. Om dit op te vullen, is de homepage volgestort met social-media plugins. Dit komt de lay-out niet ten goede. Links Facebook-, rechts Twitter-integratie, en daaronder nog een keer de Twitter-feed (ondertussen aangepast). Naast deze lelijke plugins, flitsen in rap tempo de logo’s van Hoger-Onderwijsinstellingen langs. Dat kan beter. De sociale media integratie op de website van Tilburg Studentenstad lijkt nog ongepolijst.
Navigeer je door, dan tref je een agenda aan met overzichten van studentenactiviteiten in Tilburg. Een dergelijke agenda staat of valt met deelname van de verenigingen. Op dit moment zijn alleen Olof, Plato en Vidar aangesloten, samen met twee verdwaalde Asset verenigingen en de NWE Vorst. Overigens moet er een pluim aan deze laatste gegeven worden: NWE Vorst heeft als enige inhoud gegeven aan de agendapunten (bij de rest staat ‘Er is geen informatie beschikbaar’) en heeft als enige organisatie evenementen die niet besloten zijn (de rest leest: ‘Besloten evenement’). Als meer verenigingen zich aansluiten op dit platform en hun evenementen consequent en volledig agenderen, kan deze agenda best potentie hebben.
Wat de website goed heeft uitgevoerd is tweetaligheid. De site laat zien dat het niet zo moeilijk hoeft te zijn. Klik je op ‘Eng’ dan verandert zelfs het logo van ‘studentenstad’ in ‘studentcity’. De social media plugins blijven een doorn in het oog en zijn uiteraard totaal onbegrijpelijk voor buitenlandse studenten. De agenda is slim gescheiden op taal, maar de meeste activiteiten hebben geen Engelse beschrijving, ook al staan ze wel op de Engelse agenda
Al met al is de kersverse website best aardig. Een paar aanpassingen in het design, de website aanvullen met meer informatie en de agenda onder de aandacht brengen van de andere verenigingen en dan is het – wie weet – het online studentenplatform waar gemeente Tilburg al zo lang van droomt.