UvT-studenten kritisch over social mediaregels Avans

Studenten van de Avans Hogeschool mogen zich online niet meer negatief uitlaten over de opleiding. De hogeschool stelde afgelopen week regels op voor e-mail en social mediagebruik. Volgens deze spelregels zijn de studenten ook in hun vrije tijd ambassadeur van de onderwijsinstelling. Hoe staan UvT-studenten tegenover deze richtlijnen?

Kirsten van der Laak, studente Organisatiewetenschappen, vindt de regels ver gaan. “Het hoort ergens wel bij de algemene normen en waarden, maar ik snap dat je er af en toe iets uit moet gooien. Ik vraag me af of je als opleiding zo’n cultuur moet hebben. Je bent wel van meer dingen ambassadeur.”

“Studenten bepalen zelf wat ze op internet plaatsen”, zegt Lisa Somers, studente Organisatiewetenschappen. De richtlijnen van een onderwijsinstelling zijn volgens de studente anders dan de denkwijze van een student. “Je volgt ook een opleiding om je hierin te ontwikkelingen.“ In mails naar de docenten is de studente zakelijk, maar de reacties van docenten zijn vaak informeler. Dit werkt een informele cultuur in de hand, aldus Lisa Somers.

De studentes Organisatiewetenschappen schermen hun social media accounts af van onbekenden. Kirsten van der Laak en Lisa Somers kennen de gevaren van social media bij een socialicatiegesprek. Ze werden hier al door hun ouders op gewezen.

Volgens Josien van Diesen, studente Psychologie, kan je ook anoniem biechten of klagen zonder namen te noemen. Daarmee loop je volgens haar niet het risico dat de hele school slecht wordt afgeschilderd. “Ik heb niet zo veel te klagen, maar als ik dit doe, is het subtiel. Mijn Facebookwall is echt een klaagmuur voor datgene wat er mis is in het leven. Vaak zijn dit nutteloze klachten.”

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.