UvT-hoogleraar zoekt sponsor via Twitter
Marcel Canoy, hoogleraar zorgeconomie aan de Universiteit van Tilburg, is een twittercampagne begonnen om zijn leerstoel aan de Universiteit van Tilburg te redden. “Even een gekke oproep. De nza financierde mijn leerstoel, wilde verder maar mocht niet van vws. Ik zoek een nieuwe sponsor,” twitterde hij vrijdag. De oproep lijkt succesvol. Canoy is inmiddels benaderd door twee mogelijke sponsoren, actief in de zorgsector.
Om welke bedrijven of instellingen het gaat, wil de hoogleraar niet bekend maken, tot er meer duidelijkheid is. Wel geeft hij aan dat sponsoring door meerdere partijen geen optie is. “Ik zoek één partij, zowel voor de universiteit als voor de sponsors zelf is het niet verstandig de leerstoel te delen.”
Canoy, met ruim 4700 tweets een fanatiek Twitteraar, is sinds 2008 verbonden aan de universiteit via een leerstoel die door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) betaald werd. Voor de UvT doet Canoy parttime onderzoek naar de concurrentie op zorgmarkten. Zijn hoogleraarschap werd afgelopen maart omgezet in een nulurencontract. “Ik kon zelf op zoek gaan naar een nieuwe sponsor of ik kon via social media iemand zoeken. Dat laatste leek me het beste. Er zitten misschien bedrijven of instellingen tussen, waar ik zelf niet meteen aan gedacht zou hebben. Binnen twee dagen hebben zich twee mensen gemeld. Een makkelijke winst voor een tweet.”
Of de belangstelling ook omgezet wordt in echte sponsoring is nog niet duidelijk. “Eén partij is zeker serieus, maar we zijn er nog niet uit. Belangrijk is dat de onafhankelijkheid van het onderzoek gegarandeerd wordt.”