Pretpark voor arbeidsmarkt in Tilburg

“Stel dat Disneyland niet het thema van sprookjes, piraten en avonturen had, maar het thema werk. En dat het nog net zo rijk, amuserend en enerverend verpakt was als nu het geval is.” Met die woorden introduceren ondernemers Han Peekel en Steve Sichtman hun plan voor een nieuw inspiratiepark met de naam ‘Mijn Toekomst werkt’. Het park moet in de Spoorzone komen, met ‘10.000 vierkante meter plezier over het thema werk.’ Tilburg University is nauw betrokken bij het plan.

Kostenplaatje van het park: tussen de 45 miljoen en 73 miljoen euro. Je kunt dan wel genieten van attracties zoals de Spiegels van Zelfvertrouwen, het Spookhuis van de Mislukte Carrière en de Achtbaan van de Sollicitatie. “Wij willen werk associëren met plezier en bijdragen aan de noodzakelijke innovatie van de arbeidsmarkt,” schrijven de initiatiefnemers in hun masterplan. Door het inspiratiepark moeten mensen gaan nadenken over de veranderingen op het gebied van werk. Zo moeten de problemen op de arbeidsmarkt opgelost worden.

De initiatiefnemers hebben de ideeën voor het park laten onderzoeken door het economische adviesbureau ZKA Consultants & Planners. De studie bestond onder andere uit interviews met werknemers van musea, science centers, thematische attracties en kennisinstituten in Nederland.  250.000 tot 400.000 bezoekers per jaar zijn realistisch, blijkt uit de benchmark. De consultants onderscheiden twee doelgroepen. Zakelijke bezoekers die voor congressen en cursussen komen en dag-en verblijfbezoekers (studenten, scholieren, werknemers, werkzoekenden) die voor het park komen. De bezoekers zullen tien tot 20 miljoen euro per jaar besteden, waarvan 70 procent in het park. Het park levert 150 tot 350 banen op, aldus ZKA.

Ton Wilthagen, hoogleraar arbeidsmarkt bij Tilburg University en als adviseur betrokken bij Mijn Toekomst Werkt, licht het plan toe. “Het park moet Eftelingachtig worden, maar wel met een serieuze ondertoon. We willen de problemen op de arbeidsmarkt oplossen. Ik schat de kans op 50-50 dat het park er echt komt. We hebben de afgelopen maanden met verschillende bedrijven en investeerders gesproken. Er is serieuze interesse, dit is zeker geen oprisping. Het komende jaar moet het financiële plan rondkomen.”

Mijn Toekomst Werkt komt in de LocHal uit 1932, centraal gelegen in de Spoorzone. De oude Locomotiefhal is een enorme ruimte van glas en staal, waar voorheen locomotieven van de NS werden gestald en gerepareerd.

Wilthagen maakt een vergelijking met Beeld en Geluid in Hilversum, waar Han Peekel ook nauw bij betrokken is. Door verschillende attracties wordt de bezoeker geïnformeerd over de geschiedenis van de audiovisuele media in Nederland. “Het Inspiratiepark Mijn Toekomst Werkt, moet net zoiets worden. Je wilt mensen laten ervaren hoe de arbeidsmarkt verandert. Bijvoorbeeld door videobeelden, waarin je mensen aan het woord laat die in China aan het werk zijn. Denk verder aan een ruimte, waar fabrieksmachines draaien. Of door een hal met inrichting van een werkplek van de toekomst.”

[slideshow id=113]

De universiteit investeert voorlopig niet financieel in het plan. “We stellen voorlopig alleen kennis beschikbaar. De komst van het inspiratiepark biedt TiU verschillende voordelen. Zo krijgen we dan een uitvalsbasis in de Spoorzone. We kunnen er ook Studium-generale-achtige activiteiten organiseren, bijvoorbeeld debatten. En er komt misschien een radio en tv-studio. Die faciliteiten hebben we nu niet.”

In het masterplan staan de geplande attracties verder omschreven. Over het Spookhuis van de Mislukte Carrière: “Een hoofdattractie die bestaat uit een ouderwets spookhuis in een innovatieve vorm. In groepen van twintig worden bezoekers van ruimte naar ruimte geleid, waar het aardedonker is, waar vloeren vervaarlijk trillen en we – de stofwolken nog net achter ons latend – op het nippertje ontsnappen aan de instorting ervan. We zullen tegelijk schrikken en lachen om boze bazen of opdrachtgevers, gespeeld door beroemde acteurs, die via de multimediale wanden in plotseling verschijnende deuropeningen staan. “

Wilthagen erkent dat het een beetje zweverig en lachwekkend klinkt.  Hoe lost dit de problemen op de arbeidsmarkt op?  “Het onderwerp moet aantrekkelijk gemaakt worden, een mix van serieus en leuk. Hoe zorg je ervoor dat iemand op een vrije zaterdag over werk wil nadenken? Voor veel mensen is hun baan toch iets wat veel vrije tijd kost. Bezoekers kunnen in het park op een stimulerende en interactieve wijze kennis maken met de geschiedenis en vooral met de toekomst van werk. Ze worden op een leuke manier gestimuleerd om na te denken over hun persoonlijke ontwikkeling en mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Bezoekers gaan aan het eind van de dag naar huis met een ePortfolio, gevuld met hun eigen competenties en vaardigheden.”

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.