Docenten met vaste baan presteren slechter

Maakt het type aanstelling dat een (hoog)leraar heeft uit? Geven leraren die een aanstelling voor onbepaalde tijd hebben slechter les dan leraren die dat niet hebben? Onderzoek heeft uitgewezen dat dit inderdaad het geval is.

Het werd voor het eerst in Amerika doorgevoerd, de zogeheten tenure track voor docenten op de universiteit. Docenten in deze tenure track kunnen worden aangenomen voor onbepaalde tijd (tenured), en kunnen niet zomaar meer worden ontslagen. Steeds minder docenten krijgen dit type aanstelling en dat heeft tot veel vragen geleid binnen de academische wereld.

In een nieuw onderzoek bogen David Figlio, Morton Schapiro en Kevin Soter zich over de vraag van welke docenten studenten het meeste leren. Er werd gekeken naar de vakken waarvoor eerstejaars zich in eerste instantie inschreven op Northwestern University en naar eventuele aansluitende vakken die vervolgens werden gekozen. Zo werd bijvoorbeeld gekeken naar studenten die in het eerste blok een vak Introductie tot de Economie volgden van een non-tenure professor en een vak Introductie tot Politieke Wetenschap van een tenure track professor. Vervolgens werd gekeken of de student in het tweede blok meer geneigd was om een vak over politieke wetenschap te kiezen dan een vak over economie en (als ze klassen kozen binnen beide velden) of ze beter scoorden op de vakken over politieke wetenschap dan de vakken over economie. Zo kon worden vastgesteld welk effect het type aanstelling had op de studenten en hun cijfers.

Er werd gekeken naar maar liefst 15.662 studenten die tussen 2001 en 2008 studeerden aan de Northwestern University. Resultaten lieten zien dat de leraren zonder vaste aanstelling meer studenten overtuigden om aansluitende vakken in hetzelfde veld te volgen dan tenure track leraren. Ook behaalden studenten betere resultaten in de aansluitende vakken onder begeleiding van de docenten zonder vaste aanstelling. Interessante resultaten, zo lijkt het, maar een groot nadeel van het onderzoek is dat de resultaten niet makkelijk gegeneraliseerd kunnen worden.

Er is alleen gekeken naar de eerstejaarsvakken, waardoor het onmogelijk is om te zeggen of hetzelfde opgaat voor de meer gevorderde lessen. Ook is Northwestern een hoog aangeschreven universiteit, waardoor het makkelijk wordt om vooraanstaande docenten aan te trekken, ook als deze niet vast aangenomen worden. Toch lijken de resultaten te spreken voor het aannemen van docenten zonder vaste aanstellingen, aldus de onderzoekers.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.