Kindervocabulair: een wereld van verschil

Kinderen uit Mozambique hebben een heel ander vocabulair dan Nederlandse kinderen als het aankomt op hun eerste woordjes. Dat blijkt uit onderzoek van de Tilburgse onderzoekers Doug Mastin en Paul Vogt. In Mozambique leren de jonge kinderen vooral werkwoorden, terwijl ze in Nederland meer zelfstandige naamwoorden leren.

Met de woorden die de jongeren in Mozambique leren kunnen ze al snel kleine opdrachten binnen de gemeenschap uitvoeren. Nederlandse baby’s leren meer woorden voor objecten. De resultaten zijn nuttig om zo onze multiculturele samenleving beter te begrijpen en om trainingsprogramma’s te ontwikkelen die ouders uit niet-westerse landen bijstaan hun kinderen beter voor te bereiden op hun educatieve ontwikkeling.

Mastin promoveert op 11 oktober op dit proefschrift met de titel Exploring Infant Engagement, Language Socialization & Vocabulary Development.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.