Kinderuniversiteit: de levensduur van een merk

“Waar denk jij aan als ik zeg Ikea?” “Meubels.” “En wat nog meer?” “Gehaktballetjes.” De kinderen bij de Kinderuniversiteit hebben het wel naar hun zin. Zeker aan het eind, als de jonge studentjes vragen mogen stellen, blijkt dat de kinderen zeer gemotiveerd zijn. “Ik heb gelezen dat Apple het beste merk is, klopt dat?” “Ik heb iets gelezen over een Pepsi Challenge, hoe zat dat?”

De vragen van de kinderen, afkomstig uit de groepen 6, 7 en 8 van de basisschool, worden fanatiek beantwoord door professor Bart Bronnenberg. Hij gaf vandaag ruim 300 jeugdigen een college ‘Hoe lang leeft een merk?’ in de aula van de Universiteit van Tilburg. Dat deed hij in het kader van de Kinderuniversiteit.

Tijdens zijn college vertelde Bronnenberg de scholieren hoe een merk een bepaald beeld vormt in je hersenen. Hoe er reclame wordt gevoerd om te zorgen dat je een product koopt, en hoe het dus kan dat een merk lang stand houdt op de markt. Vooral het filmpje van de Coca Cola Happiness Machine deed het bij de kinderen erg goed. Het lachsalvo versterkte keer op keer als de machine weer met iets nieuws op de proppen kwam, van een pizza tot een mega lange panini.

De Kinderuniversiteit wordt zes keer per jaar georganiseerd door Tilburg University en de Technische Universiteit Eindhoven. Drie colleges vinden plaats op de campus in Tilburg en drie in Eindhoven. Kinderen uit de groepen 6, 7 en 8 kunnen zich inschrijven voor de lessen, die worden gegeven door professoren van de universiteit. Kinderen kunnen zich van tevoren inschrijven, maar de colleges zijn vaak snel volgeboekt.

[slideshow id=122]

Advertentie

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.