Caspi schittert op Dies Natalis
Twee eredoctoraten, de thesisprijzen en een nieuw kunstwerk voor de aula. Het programma van de Dies Natalis zat vol, maar de zaal niet.
Geen stormloop van personeel of studenten bij de Dies. Waar is alle personeel van de uni op een van de weinige gezamenlijke evenementen van het jaar? De aula zat weer eens niet vol.
Maar goed, het gaat om de wetenschap. TLS en TSB bestaan elk 50 jaar en mochten daarom een eredoctoraat uitreiken. Het eerste ging naar Sacha Prechal, een rechtsgeleerde die een deel van haar roots in Tilburg heeft liggen. In 3,5 punt somde ze op waarom Europees recht belangrijk is. Onder luid applaus kreeg ze de blauwe cape omgehangen en de oorkonde uitgereikt.
Het tweede eredoctoraat ging naar Avshalom Caspi. Zijn presentatie was provocerend en zeer interessant. Hij toonde via langdurig onderzoek onder de bevolking van een stadje in Nieuw Zeeland aan dat 20 procent van de mensen verantwoordelijk is voor 80 procent van de zorgkosten. In een mooie presentatie zag je hoe roken, antisociaal gedrag, werkloosheid te maken had met je start als kind. Hij nam zijn eredoctoraat in ontvangst: “Het is een inhaalslag, mijn vrouw heeft er al meer”.
Daarna ging het geld rollen: maar liefs vierduizend euro voor de beste Research Master’s thesis werd in de wacht gesleept door Paulette Flore met haar “Does Stereotype Threat Influence Qualitative Performance of Girls? A Meta Analysis”. Een blije Paulette die het tegendeel bewees. Stijn Verhoeven en Pepijn van der Gulden wonnen ieder 2000 euro met hun thesis. Hun bedankjes waren niet voorbereid, maar daardoor juist zeer ontroerend. Pepijn: “Ik bedank mijn zus omdat zij met mij meegekomen is vandaag” .
Daarna werd het nieuwe kunstwerk voor de aula onthuld. Gelukkig, want het oude was zwaar christelijk en ouderwets. Na alle mooie woorden was het verfrissend om de kunstenaar Teun Hocks te horen. Koen Becking: “How does this artwork relate to our slogan Understanding Society?” Teun: “I don’t know , I don’t know anything about society…. I live in it, but I still don’t get it”. Het applaus voor Teun gaf wel aan dat velen het kunstwerk toch goedgetroffen vonden, of men was blij dat het oude weg was.
[slideshow id=132]
Foto’s: Ben Bergmans