Keuzes keuzes
Docenten op de universiteit hebben het volgens mij maar zwaar. Zwaarder, in ieder geval, dan docenten op de middelbare school. Ze moeten constant maar zien te schipperen tussen het wel of niet geven van huiswerk,papers en ze maken belangrijke beslissingen over studielast en college-inhoud. Verschrikkelijk lijkt het me, want als ik eerlijk ben, je kunt het toch nooit goed doen.
Zo heb je docenten die ervan houden om vast te houden aan schoolse routines als huiswerk maken voor elke les. Oftewel, zit je daar als volwassene (want zo zien wij studenten onszelf toch graag) braaf twee keer in de week samenvattingen te maken van stof die je enkele maanden later weer helemaal kwijt bent. Dan moet je opdrachtjes maken die worden nagekeken door je docent, net zoals op de middelbare school (toen dat ook al niet leuk was). Laat ik eerlijk zijn, dat zijn niet mijn favoriete docenten. Hoe minder werk, hoe beter. Zeker liever lui dan moe!
Dan heb je ook docenten die juist kiezen voor de ‘hoorcollege’-aanpak. Die dreunen netjes elke week letterlijk hun slides op. Die bestaan weer uit letterlijke quotes uit de stof die je toch al letterlijk moest leren voor je tentamen. Ook niet bepaald nuttige tijdsbesteding dus. Zit je daar in een college anderhalf uur te luisteren naar uitleg over iets dat je ook in een half uur had kunnen doorlezen. Gelukkig kiezen sommige docenten ervoor om die hoorcolleges dan ook niet verplicht te maken. Deze docenten zijn vaak erg populair, en hun vakken worden en masse gevolgd (al zou je dat niet zeggen aan de hand van de 20 studentjes van de 200 die dan komen opdagen). Andere docenten maken aanwezigheid dan wel weer verplicht, resulterend in een erg druk eerste college dat na die aankondiging ook spontaan weer helemaal leeg loopt.
Elk nieuw blok zitten we dan ook weer met onze neus in de studiegids. Geloof mij maar wanneer ik zeg dat de meeste studenten absoluut niet kijken naar ‘leuke’ vakken die goed aansluiten bij interesses en kennis. Neenee, we kijken naar de tentamenvorm: ‘multiple-choice – inschrijven maar! open boek tentamen – bingo! Schriftelijk tentamen en research paper – wat denk je nou zelf?. Of naar de aanwezigheidsplicht. Soms spijt me dat wel hoor, dan vraag ik me af hoe het nou zou zijn om zo’n vak te volgen dat WEL leuk klinkt, maar niet voldoet aan de luiheidsnormen. Gelukkig gaat dat gevoel ook vaak snel weer voorbij. Curiosity killed the cat, nietwaar?