Divers projectteam goed voor leereffecten
Han van Kleef promoveert met zijn proefschrift: Learning to learn for innovation and sustainable development. Hij deed onderzoek naar duurzamer produceren en succesvol innoveren van bedrijven.
Diversiteit, gezamenlijke besluitvorming, historisch inzicht en begeleiding door ervaren, senior managers zijn cruciaal volgens Van Kleef. “Het is slecht gesteld met de duurzaamheid van onze productie- en consumptiesystemen, ondanks de voortdurende aandacht ervoor. “Bedrijven moeten op andere manieren innoveren om vooruitgang naar duurzame ontwikkeling te boeken”, volgens Van Kleef.
De promovendus laat ook in zijn onderzoek zien dat een divers projectteam goed is voor de leereffecten. Hoe groter de economische, sociale en ecologische achtergronden, hoe groter de leereffecten zijn. “Spanningen zorgen ervoor dat er meer verdieping is in de leerprocessen, mits de spanningen niet escaleren. De nadruk op ambities, toekomstvisies en snelle resultaten hinderen de leerprocessen die nodig zijn voor duurzame en innovatie uitkomsten.”
Voortdurende oefening in teamverband in de praktijk is nodig om de complexe dynamiek van sociale vraagstukken te begrijpen en innovatie toe te passen. “Elk innovatieteam zou een senior interne of externe begeleider moeten hebben. Alleen zo garandeer je de noodzakelijke aandacht voor het leerproces en de communicatie.”
Han van Kleef promoveert op woensdag 26 maart om twee uur bij Tilburg University.