Studenten vinden meerkeuzetoets niet academisch
Studenten ervaren meerkeuzevragen als niet objectief en niet van een academisch niveau. Toch wordt een kwart van de vakken in het hoger onderwijs afgesloten met een meerkeuzetoets. Dit blijkt uit onderzoek van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVB) en onderzoeksbureau ICE.
Meerkeuzevragen vinden studenten vaak te makkelijk of te moeilijk. Daarnaast vinden ze het niet passen bij wat ze geleerd hebben tijdens de colleges. Ook blijkt uit het onderzoek dat studenten bijna nooit gebruik maken van een inzage moment. Dit komt omdat sommige opleidingen geen inzage aanbieden. Ook ervaren studenten inzage niet als leermoment. Als ze wel naar de inzage gaan, doen ze dat vooral om van een 5,4 een 5,6 te maken. Daarnaast wordt er door studenten geklaagd dat ze lang moeten wachten op de uitslag van de toetsen.
Over de andere vormen van toetsen zijn studenten wel tevreden. Essays, presentaties en toetsen met open vragen vinden de studenten goed aansluiten bij de colleges die ze krijgen. Ook is de tevredenheid hoog over de frequentie van de tentamens.
Uit het onderzoek, waar 363 studenten aan mee hebben gedaan, blijkt ook dat masterstudenten het meest tevreden zijn over de toetsing en propedeusestudenten het minst tevreden. Dit kan komen doordat er meer masterstudenten meegedaan hebben aan het onderzoek dan propedeusestudenten, aldus de onderzoekers.