Op zoek naar geluk
Tilburg vormt de arena voor een nieuw, inspirerend evenement. Van 1 t/m 4 november vindt voor het eerst NU&STRAKS plaats. Tijdens dit ‘stadsfestival’ worden door de hele stad lezingen, presentaties en theatervoorstellingen gehouden die te maken hebben met de thema’s gezondheid, werken, uiterlijk en wonen.
NU&STRAKS heeft een bijzondere insteek. Het programma is praktisch, maar focust tegelijkertijd op waarden als geluk en kwaliteit van leven. Zweverig? Niet echt: het blijkt dat de levenskwaliteit van mensen een steeds grotere rol speelt in de reële economie. Ook bronnen als Het Financieele Dagblad beamen dat. Dat er op de arbeidsmarkt meer is dan alleen gunstige leasevoorwaarden, bewijst de grootschalige opzet van NU&STRAKS. “Wat wij doen, past helemaal binnen de tijdgeest”, zegt Jesse Timmermans, één van de organisatoren.
Mond vol
Stadsfestival NU&STRAKS verhoogt de kwaliteit van leven en brengt meer geluk. Het is een hele mond vol- toch krijgen bezoekers daadwerkelijk handvatten voor een ‘vitaler’ leven. Zo is er veel aandacht voor gezondheid en (bijvoorbeeld) milieubewustzijn. Alle vier de dagen loopt ‘Eten & Drinken tegen verspilling!’, een actie gericht tegen het weggooien van bruikbaar voedsel. Om erop te wijzen dat we jaarlijks gemiddeld zo’n 47 kilo per persoon verspillen, gaan verschillende Tilburgse horecagelegenheden creatief aan de slag met kliekjes.
Solliciteren
Op dinsdag 2 november is het avondvullende programma ‘Solliciteren Kun Je Leren!’ gepland. Starters op de arbeidsmarkt of studenten die op zoek zijn naar een stageplek, krijgen tips en tricks hoe zij het beste in het diepe kunnen springen. “Solliciteren voor een baan of stage is heel breed. Je laat jezelf zien en dus alles waar je in het leven voor staat.” Jesse Timmermans studeert creatieve communicatie aan Fontys Hogescholen en spreekt uit ervaring. Hij ‘tikte’ zijn droomstage bij Top Notch binnen, met een aanpak die nogal out of the box lag. “Waar we in onze workshop ook op focussen is zelfvertrouwen. Laten zien dat je ergens voor staat en iets wilt. Juist door lef te tonen kun je je positief onderscheiden.” Dat houdt uiteindelijk meer in dan een vlot verlopend sollicitatiegesprek. In feite laat je jezelf zien als ‘merk’.” Naast de consequente manier van presenteren, besteed de sollicitatieworkshop aandacht aan de functie van social media en aan de beoordeling van sollicitaties. Dit gebeurt ter plekke door een groep HR-managers van toonaangevende bedrijven. “Als toekomstige sollicitant krijg je dus echt feedback waar je wat aan hebt.”
Voor de workshop in Gebouw 88 (Spoorzone) zijn maximaal 60 plaatsen beschikbaar. Bezitters van een passe partout doen gratis mee. Anders betaal je aan de deur een symbolisch bedrag van € 2,-. Actuele informatie over de invulling van de sollicitatie-avond volg je hier.