TiU en Huawei samen in zee voor nieuw Big Data-platform
ICT-dienstverlener Huawei en Tilburg University hebben een samenwerkingsovereenkomst ondertekend om samen een dynamisch ICT-platform te ontwikkelen waarop studenten koopgedrag gaan analyseren aan de hand van Big Data. De twee partijen willen Tilburgse retailers een duidelijk beeld geven van koopgedrag en zo ‘Smart Commerce’ realiseren. De overeenkomst heeft een looptijd van een jaar.
Voor het platform zijn de rollen duidelijk verdeeld: Huawei levert onder andere de benodigde hardware, access points en storage-, en serveroplossingen voor retailers. Tilburg University verzorgt op haar beurt een nieuw Big Data-sciencelab waar studenten wetenschappelijk onderzoek en analytische berekeningen uitvoeren. Het resultaat moet meer duidelijkheid scheppen omtrent koopgedrag en moet leiden tot het aanmaken van diverse klantprofielen.
CEO Wonder Wang van Huawei Technologies Netherlands is verheugd: “Wij zien een mooie kans om onze relatie met Tilburg University te verdiepen. Huawei investeert jaarlijks meer dan tien procent van haar omzet in R&D. De Big Data Science-afdeling van Tilburg University onderzoekt innovatieve concepten op het gebied van ICT. Het combineren van onze krachten betekent meer waardecreatie voor studenten en de bewoners van Tilburg.”
Koen Becking, voorzitter van het College van Bestuur van Tilburg University: ‘Tilburg University ziet uit naar een intensieve samenwerkingsrelatie met Huawei. Huawei is een gerenommeerde samenwerkingspartner, die in het bijzonder door zijn innovatiekracht een sterke impuls kan geven aan het onderwijs & onderzoek op het gebied van Big Data. Door onze krachten en expertise te bundelen kunnen wij gezamenlijk bijdragen aan de verdere ontwikkeling van het Smart City-initiatief in Tilburg.’