Docent deelt bonuspunten uit voor publicatie in krant

Opinies van TiU-studenten verschijnen de laatste tijd opvallend veel in kranten. Niet zo gek, want 300 Pre-Masterstudenten werden uitgedaagd om precies dat voor elkaar te krijgen.

Wie een stuk schrijft voor een cursus, weet dat niemand behalve de docent het gaat lezen. Dat kan anders, dacht Gerwin van der Laan. De universitair docent gaf zijn groep van 300 Pre-Masterstudenten een schrijfopdracht. “Dat kun je als puur academische exercitie zien. Maar ik wilde deze groep studenten, die van het hbo afkomen, laten zien dat theorie ook praktisch relevant is. Dat je er problemen mee kan oplossen.” Het werd een schrijfopdracht met een twist.

Studenten van het vak Organization werden aan het werk gezet. Iedere student (of ieder duo) moest twee opinies schrijven. Zoek een actuele kwestie, was de opdracht, en verbind daar een theorie uit het vak aan. Daarop werden ze beoordeeld.

Theorie is ook praktisch relevant

De bonuspunten maakten het vak tot een opvallend succes. Wie zijn opinie in de krant wist te krijgen, kon per opinie maximaal twee punten extra krijgen. Zo scoorden studenten Ronald en Patrick een 10.7 voor hun opinie over buitensporig declarerende universiteitsbestuurders, en kunnen Sjoukje en Fleur maar liefst vier bonuspunten bijschrijven voor hun gepubliceerde opinies.

Dat niet meer dan een 10 gegeven kan worden voor een vak, is Van der Laan niet ontgaan. “Per opinie kan maximaal een 12 gehaald worden”, licht hij toe. Dan moet de docent dus al een 10 gegeven hebben. “Maar de opinies tellen maar voor een kwart mee. Eén publicatie betekent dus 0,5 punt op de totaalscore, twee publicaties een heel punt.” Na het tentamen verwacht Van der Laan dat de eindcijfers wel onder de 10 uitkomen.

“Per opinie kan maximaal een 12 gehaald worden”

Een publicatie in de krant lijkt niet direct geschikt als doel van een academische cursus. Dat erkent Van der Laan. “Het doel is niet de publicatie. Het is een extraatje. Zoals je bij sommige andere vakken problemen van echte ondernemingen oplost, waar je een stage aan over kunt houden.” Die twist maakt het spannend. Zo had een student een opinie bij de Volkskrant ondergebracht, maar werd die door andere actualiteiten nooit geplaatst. “Je moet het juiste verhaal op het juiste moment hebben.”

De studenten reageerden wisselend. Van der Laan: “Sommigen schreven voor een 6, of een 7. Om het vak te halen. Anderen kwamen trots langs met de krant. Of alleen om te vragen wanneer ze de bonus zouden krijgen. Dat is allemaal prima, de opdracht is een stimulans voor studenten die iets extra willen doen. Dat kan binnen zo’n groot vak anders maar moeilijk.”

Van der Laan is positief verrast door hoe studenten de opdracht oppakten. En door de verschillende publicaties: “Ik dacht, het lukt misschien 1 of 2 keer.” Maar de teller staat op minstens zes. Of de opzet volgend jaar doorgang vindt, weet Van der Laan nog niet. “De intrinsieke motivatie bij studenten aanspreken, staat voorop. Dat kan volgend jaar weer zo, maar misschien heb ik wel een andere ingeving.”

Advertentie

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.