‘Twitter gooit handelsmerk overboord’

In 140 tekens een tweet de wereld insturen. Dat was jarenlang de uitdaging van Twitter. Maar het bedrijf overweegt nu om die grens te verhogen. “En dat is doodzone”, aldus mediadeskundige en veelvuldig twitteraar Hans van Driel.

‘’Twitter verliest hierdoor zijn eigenheid. Het was de kunst om in 140 tekens iets duidelijk neer te zetten, maar dat gooien ze nu juist overboord. Dat ze het aantal tekens van privéberichten hebben verhoogd snap ik. Daarin wil je vaak meer informatie kwijt. Maar bij gewone tweets is dat anders. Nu ze de grens van het aantal tekens verhogen is het voor mij minder aantrekkelijk om te gaan twitteren.”

Eerder waren er al geruchten dat Twitter het aantal tekens zou verhogen. Zo schreef de technologiewebsite Re/code in september over het project ‘Beyond 140’. Het lukte Twitter niet om meer gebruikers te krijgen. Daarom zou het bedrijf de mogelijkheden willen uitbreiden, met als grootste verandering het aantal tekens.

“De kracht van Twitter zit hem juist in de beperking”

Het design blijft hetzelfde: de eerste 140 tekens zijn zichtbaar in de tijdlijn, als je erop klikt wordt de hele tekst weergegeven. ‘’Het is belangrijk dat je mensen dan triggert om verder te lezen, bij Twitter werden vaak linkjes geplaatst naar een artikel. In plaats daarvan komt er nu een lap tekst op je tijdlijn tevoorschijn. Dat lijkt mij erg onoverzichtelijk. Feit is ook dat het steeds meer op Facebook gaat lijken. Daardoor haken gebruikers sneller af. Zij kiezen dan voor één medium, omdat het anders dubbel werk is om alles bij te houden. De kracht van Twitter zit hem juist in de beperking. Als dat wegvalt haken veel gebruikers af, vrees ik.”

Van Driel: “Naast de 140 karakters staat Twitter erom bekend dat het bovenop de actualiteit zit. Er wordt bericht over wat er op dat moment gebeurt. Soms wordt er een bericht van mij twee dagen later geretweet. Dan schrik ik wel een beetje hoor. In ieder geval blijven ze op dat gebied wel origineel.”

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.