In de rij voor aardappelen

De gratis gepofte aardappelen van Pechka deden het goed vanmiddag. Het restaurant aan het Professor de Moorplein viert vandaag haar éénjarig bestaan. Bezoekers konden tussen twaalf en twee een gratis aardappelgerecht krijgen. Daar stonden zij voor in de rij.Zelf geteelde aardappels gebakken in een pechka, het Russische woord voor oven, met een unieke topping. Dat is waar het om draait, legt algemeen manager Michiel van Wandelen uit. “Mensen kennen aardappelen op een ouderwetse manier”, vertelt hij. “Wij willen klanten er op een nieuwe manier kennis mee laten maken.” Pechka zit tussen een fastfoodketen en restaurant in. De inspiratie is opgedaan in Rusland, maar de uitvoering gebeurt op een eigen Westerse manier. Bewijs daarvan is het grote portret van Poetin met krulsnorretje en regenboogachtergrond, dat de klanten begroet.

Vandaag viert de keten haar éénjarig bestaan met gratis gepofte aardappelen. Het bedrijf heeft speciaal daarvoor de rode loper uitgelegd en hoopt op nieuwe klanten. Van Wandelen: “We willen graag nieuwe studenten en andere mensen uit de buurt hierheen halen, om ze te laten zien wie wij zijn en wat we doen.” Gezien de lange wachtrij is dat goed gelukt.

“Ik dacht dat het eruit zou zien als Mac Donalds, maar het is echt een restaurantje”

Inrichting

Een van de medewerkers deelt buiten aardappeltjes uit. Aan de balie kunnen deze ingeleverd worden voor een vers gepofte aardappel. Tom Kwakkenbos (19), student International Business Administration (IBA), maakt er gebruik van. Hij staat in de rij voor een tzatziki-aardappel. “Ik zag de advertentie op Facebook en dacht: laat ik eens gaan kijken.” Het restaurant ziet er anders uit dan hij had verwacht. “De inrichting is mooi. Ik dacht dat het eruit zou zien als de Mac Donalds, maar het is echt een restaurantje.”

Sebastian Bertoli (27), student data science, vindt ook dat de zaak leuk is ingericht. “Vooral de foto van Poetin is geinig”, vertelt de Italiaanse student. Hij eet ongeveer twee keer per maand bij Pechka. “Het is wel grappig, want normaal is het hier niet zo druk. Nu staat het ineens helemaal vol.”

“We kunnen niet meer spreken van één doelgroep”

Uitbreiding

Van Wandelen vertelt dat de verwachtingen in het eerste jaar overtroffen zijn. Een jaar geleden opende de locatie op het Professor de Moorplein. In het begin richtte het bedrijf zich vooral op studenten, maar in de praktijk bleek de zaak een grotere groep mensen aan te spreken. Jong, oud, Nederlands, internationaal, professoren, young-professionals en bedrijven komen of bestellen er regelmatig. “Het is zo divers dat we niet meer kunnen spreken van één doelgroep”. Van Wandelen ziet zijn restaurant ook als een soort proeflocatie en hoopt ook elders Pechka’s te openen. “Het is de bedoeling dat er meerdere vestigingen komen vanaf de zomer. Waarschijnlijk gaan we eerst in Brabant uitbreiden.”

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.