Hans de Jong brengt licht in de Black Box

In de Black Box is Hans de Jong te gast, CEO van Philips Benelux. Hij beschrijft zichzelf als een optimist, die gelooft dat technologie en innovatie sociale problemen kunnen oplossen. Rings a bell, want dat heeft hij gemeen met onze rector Emile Aarts, die net als De Jong lang bij Philips werkte. Nog een overeenkomst: ook De Jong blijkt in staat om uit de losse pols een geanimeerd verhaal te vertellen.Gevraagd naar zijn eigen studententijd aan TU Delft zegt De Jong: “Ik richtte me vooral op de tentamens en deed er veel naast. Bijvoorbeeld: roeien en bestuurswerk.” Dat laatste valt hoorbaar goed in de voor driekwart gevulde zaal, waarnaar veel bewoners van de bestuursverdieping in E de weg hebben weten te vinden.

Glas, metaal en een vacuüm

Philips – opgericht 1891, omzet: € 24,2 miljard, wereldwijd 113.000 werknemers – focust tegenwoordig op twee takken: lighting en hoogwaardige health care. Met dat eerste is het Eindhovense bedrijf 125 jaar geleden ook begonnen, toen de broers Gerard en Anton Philips met geld van hun vader gloeilampen gingen maken. De Jong: “Verlichting is nog steeds essentieel. Ook in onze tijd kunnen we met slimmere, duurzamere lampen enorme winsten boeken. Bovendien vormt het maken van lampen − met behulp van glas, metaal en een vacuüm – de basis van alles wat Philips later is gaan doen: radio, tv, rontgenapparatuur. Zo is er dus ook weer een directe link te leggen naar de health care-technologie van vandaag.”

Op termijn wil Philips de lighting-divisie verzelfstandigen en afstoten. De Jong verklaart die op het oog drastische ingreep: “We zetten vol in op innovatie. En in health care hebben we de voorbije jaren veel progressie geboekt. Daar staan we inmiddels in de mondiale top-3.” ‘Durfkeuzes’ zijn nodig om niet kopje-onder te gaan. De Jong verwijst naar Nokia. De Finnen waren lang toonaangevend in mobiele telefonie, maar misten de slag om de smartphones omdat ze onvoldoende vooruit dachten.

Pionier

De Jong, in dienst sinds 1984, maakte de tijd van het echte pionieren nog mee. Zo trok hij met een klein team naar Hong Kong om de Aziatische markt te gaan veroveren. “Die vrijheid heb je bij Philips. Als je het goed doet, krijg je het volle vertrouwen om in het diepe te springen.” De vraag van de interviewers of het niet saai is om meer dan dertig jaar voor één baas te werken, pareert De Jong makkelijk. “In mijn ogen is er geen ideale track. Het is dan ook niet per se nodig om elke paar jaar van baan te wisselen. Bovendien: ik heb in veel verschillende afdelingen en landen gewerkt. Dan is het net of je binnenstapt in een totaal nieuw bedrijf.”

En nee, Samsung wordt niet de nieuwe shirtsponsor van PSV

Actueel

Tot slot twee actuele kwesties. Hoe zit het met het genderbeleid bij Philips? Het is vandaag tenslotte Internationale Vrouwendag… Hans de Jong erkent dat hij in een man-driven industrie zit. “Dat zie je duidelijk bij de health care, waar weinig vrouwelijke managers zitten. In de consumer business is dat totaal anders. Daar is 40 tot 50 procent van de managers vrouw. Je raakt hier trouwens aan een algemeen Nederlands probleem. In Duitsland doen meer vrouwen een technische studie dan bij ons. In Frankrijk zelfs véél meer.”

En: net als de lichtdivisie is ook voetbalclub PSV straks nog verder los gezongen van Philips. Zo prijkt er vanaf volgend seizoen een andere hoofdsponsor op het shirt van de huidige landskampioen. “Dat is gunstig voor de club”, stelt De Jong. “Wij blijven als tweede sponsor met een substantieel bedrag aanwezig. Ook het stadion blijft gewoon het ‘Philips Stadion’. Door de deur open te zetten voor een nieuwe shirtsponsor, kan de club meer geld genereren.” Philips ziet overigens streng toe op de nieuwe naam. “Samsung wordt het in elk geval niet”, laat De Jong weten.

Welk stukje Food for Thought wil Hans de Jong het publiek meegeven? “Vind je eigen weg. Zodra je bij jezelf een ambitie of interesse ontdekt, ga ervoor! Omdat er tegenwoordig zo veel info op je afkomt, is het nog moeilijker om jezelf te vinden dan vroeger. Maar doe daarvoor altijd je best… Je leeft maar één keer.”

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.