Symposium The Road blijkt vooral een leuke avond

Was The Road een symposium in de klassieke zin van het woord? Niet echt. Is dat een probleem? Ook niet. The Road leverde vooral een leuke avond op, in de prachtige concertzaal van Theaters Tilburg.

De drie sprekers op het symposium vertellen over hun carrière; daarin staat ondernemerschap centraal. De avond werd aan elkaar gepraat door Dirk Zeelenberg, acteur bekend van Divorce. Niet heel academisch, wel erg leuk. De twee beste verhalen komen duidelijk van Marco Aarnink en Jordi van de Bovenkamp.

De meest leerzame van die twee is spreker nummer een: Marco Aarnink. Aarnink verkocht afstudeerproject Drukwerkdeal.nl voor zo’n 24 miljoen euro aan Vistaprint. Hoe dat zo gekomen is? Beroepspositieveling Aarnink vertelt onder andere over de ‘circle of smiles‘. “Klinkt stom”, zegt ‘ie zelf, “maar het werkt in de praktijk wel.” Volgens dit principe moeten managers veel lachen. “Want als jij lacht, dan lachen je werknemers. Lachen je werknemers, dan lachen je klanten. En zo door, tot de cirkel weer rond is.”

“De klant is koning, maar de werknemer is nóg meer koning”

In het verlengde daarvan ligt nog een andere wijsheid van Aarnink: “De klant is koning, maar de werknemer is nóg meer koning.” Nogmaals is de les: lacht je werknemer, dan lacht je bedrijf. Niet verwonderlijk dus dat tijdens de gehele presentatie de hashtag #altijdblijvenlachen in beeld bleef.

Vervolgens loopt Jordi van de Bovenkamp het podium op. Van de Bovenkamp is een reclameman en dat blijkt al snel uit zijn presentatiestijl. Er komt een “fuck” langs. Er wordt “dat is dan ook gewoon kut” geroepen. Hij krijgt de lachers snel op de hand. Zijn presentatie (liefst 139 slides) is een aaneenrijging van creatieve reclames en flauwe Twitter-grapjes.

Er komt een “fuck” langs. Er wordt “dat is dan ook gewoon kut” geroepen

De les? Voornamelijk: durf. “Want als er iets fout gaat, dan is iedereen het zo weer vergeten.” Hij noemt het voorbeeld van Trijntje Oosterhuis die één euro zou doneren voor elke ‘Like’ die ze kreeg op een Facebook-bericht. “Oh ja”, hoor je door de zaal. Maar was iemand er nog echt mee bezig? Nee.

Beeld: David van der Loo

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.