Flutonderzoek

Veertien man. Beetje babbelen. Verslagje schrijven. En bam, je hebt een onderzoek dat landelijk de aandacht trekt.

Gaat het zo makkelijk? Ja, het gaat zo makkelijk. “Een derde van de docenten op universiteit geeft slecht les.” Van de NOS tot het AD, het nieuws was gisteren overal terug te vinden. Bron: een verslag van consultancybureau Goudsteen & Company, naar eigen zeggen specialisten in “het hoe van veranderen.”

Zacht als boter
Goudsteen & Company sprak met veertien winnaars van de Docent-van-het-jaar-prijzen en de Onderwijsprijzen aan de Nederlandse universiteiten. Zo wilden de onderzoekers inzicht krijgen in de kenmerken van een topdocent. De topdocenten schatten dat zo’n 30 procent van de docenten slecht functioneert. Het getal is dus een schatting – niet gebaseerd op onderzoek – gedaan door een groep van veertien mensen.

Er worden meer open deuren ingetrapt dan in een gemiddelde Jackie Chan-film

De 30 procent is zo zacht als boter. Toch staat het getal keihard in alle krantenkoppen. Volgens Goudsteen & Company focussen zij zich in het onderzoek op de topdocent zelf. Dáár draait het om. Wat dan de eigenschappen zijn van een topdocent? Even wat willekeurige inzichten uit het verslag. “Bij alle topdocenten ligt continu verbeteren ten grondslag aan hun succes,” lezen we. De docenten zijn “gemotiveerd” en “studentgericht.” Ook hebben ze “visie op onderwijs.” Een algemene aanbeveling luidt: “Pak disfunctioneren in het onderwijs daadkrachtig aan.” Er worden, kortom, meer open deuren ingetrapt dan in een gemiddelde Jackie Chan-film.

In de prullenbak
Vallen er dan helemaal geen lessen te trekken uit het onderzoek? Jawel hoor. Ten eerste dat het verrichten van goed onderzoek een vak is dat je beter niet kan overlaten aan schimmige consultancybureaus. En ten tweede dat het wegbezuinigen van wetenschapsredacties bij de kranten een grote fout is geweest. Een beetje wetenschapsredacteur mietert het onderzoek van Goudsteen & Company in de prullenbak.

In plaats daarvan vermeldt het bureau nu trots dat ze de voorpagina van het AD hebben gehaald. Harde cijfers doen het goed in een wereld die geilt op harde koppen. Ook als ze nergens op zijn gebaseerd.

Advertentie

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.