Studenten wereldwijd ontevreden over systemen zoals Blackboard

Studenten wereldwijd ontevreden over systemen zoals Blackboard

Uit wereldwijd onderzoek blijkt dat studenten op de universiteit niet tevreden zijn met de digitale omgeving op school. Studenten zouden hun universiteit zelfs minder snel aanraden omdat ze de systemen niks vinden, zo luidt een studie van het Britse onderzoeksbureau DJS research. Geldt dit ook voor TiU-studenten? Mwoah, over het algemeen vinden zij Blackboard en andere online omgevingen prima.

Met de ondervraging van 2000 studenten uit de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, België, Singapore, Australië, Nieuw-Zeeland en de Benelux gaat het hier niet om het méést representatieve onderzoek. Nog een kanttekening, DJS research voerde de ondervraging uit namens techbedrijf Unit4 dat zelf een systeem voor universiteitsstudenten ontwikkelt.

Toch was bij Univers de interesse gewekt. Jongeren doen immers zoveel via het internet tegenwoordig. Bankzaken, verzekeringen, het bingewatchen van series, ons sociale leven onderhouden en dus ook lesroosters bekijken, opdrachten inleveren en collegegeld betalen. De digitale omgeving van universiteiten mag wel eens met zijn tijd meegaan, aldus de conclusie van het ondezoek.

Van de 2000 deelnemers aan het onderzoek beoordeelt drie op de vier de digitale omgeving als ‘niet goed’ tot ‘slecht’. De helft van de ondervraagden verwacht iets meer van het systeem ten opzichte van de hoogte van het collegegeld. De deelnemende studenten uit de Benelux zijn vooral niet tevreden over digitale afhandeling van collegegeld, roosterwijzigingen en het inleveren van opdrachten.

Aan de hand van dit onderzoek ondervroeg Univers vier TiU-studenten over hun ervaringen met de digitale omgeving.

Melissa Spark (20), Bachelor Bedrijfseconomie en Malou Thijssen (21), Bachelor Bedrijfseconomie
Melissa: “Ik ben tevreden over Blackboard. Ik vond het alleen wel fijner toen je nog mail kreeg.”

Malou: “Dat is nog steeds. Ik vind Blackboard ook fijn werken, net zoals de betaling van het collegegeld. Dat werkt prima en is heel duidelijk.”

Melissa: “De roosterwijzingen zie ik soms te laat. Dat zou wel handig zijn als dat zou veranderen. Ik krijg geen melding van de app.”

Malou: “Ook is de communicatie op Blackboard niet altijd even duidelijk. Ik weet niet altijd waar ik moet kijken.”

Melissa: “Bij het inleveren van een opdracht is het wel eens misgegaan. De map waarin we iets moesten uploaden was niet open gezet.”

Leon Kuipers (25), Master Organization Studies
“Ik vind Blackboard super handig. Er is een update geweest en dat was goed. Voor mij is het systeem puur om informatie over vakken te vinden. Dat lukt, dus ik ben tevreden. Het kan natuurlijk altijd beter. Er is nog niet echt een platform voor interactie en multimedia. Studenten doen nog niet echt veel aan knowledge sharing en networks. Elke faculteit heeft wel een Facebookgroep waar samenvattingen worden gedeeld, maar dat is het. Misschien is een speciaal platform hiervoor wel iets voor de nabije toekomst. Aan de andere kant: het is weer een extra platform en dat kost tijd en energie. Waarschijnlijk gebruikt niemand dat de eerste twee jaar. Ik denk wel dat we erover na moeten denken.”

“Vorig jaar was ik student assessor en hadden we een vergadering over systemen met nationale faculteiten. Toen hebben we gekeken, puur informatief, of het systeem vervangen kon worden. Uit Groningen was er een aanbieder waarover we positief waren, maar de universiteit heeft de overstap niet gemaakt.”

“Roosterwijzigingen blijft een issue, ook al geef ik al anderhalf jaar geen lessen meer omdat ik bezig ben met mijn master. Het doorvoeren van de announcements gaat niet altijd goed. Vooral bij last-minute wijzigingen. Aan de andere kant is er nu een app, dus als je wil kun je er zo achter komen.”

“Het systeem waarin ik mijn thesis moet inleveren is echt een jaren ’90 programma, maar het doet wat het moet doen.”

Tuur Abrahams (22), Bachelor Accountancy
“Blackboard is echt verbeterd de laatste jaren. Het is overzichtelijker en het registeren voor examens gaat een stuk makkelijker. Het inschrijven voor vakken kan nog wel verbeteren. Doordat het allemaal in een co-map moet is het lastig om je vakkenpakket te selecteren. Ik heb de app van Blackboard één keer gebruikt. Die update alleen niet zo goed. De roosterwijzigingen stonden er niet in, dus toen stond ik bij het verkeerde lokaal. Het betalen van het collegegeld werkt prima, maar natuurlijk zou het ideaal zijn als alles in een systeem gebeurde.”

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.