Recensie: Kijken in de ziel – Wetenschappers

In het NTR-programma ‘Kijken in de ziel’ worden wetenschappers uit verschillende disciplines door Coen Verbraak geïnterviewd. Met grote namen als Robbert Dijkgraaf én de Tilburgse hoogleraar Marcel Zeelenberg. Wetenschap op TV, is het wat?

In de eerste twee afleveringen worden de twaalf wetenschappers in kwestie bevraagd over wat wetenschap is en hoe men wetenschappelijk onderzoek dient uit te voeren. De meeste lezers van Univers zullen deze vragen waarschijnlijk wel kunnen beantwoorden. Toch hebben we besloten om de eerste twee afleveringen van de serie onder de loep te nemen. Niet in de laatste plaats vanwege het televisie-optreden van Marcel Zeelenberg.

Weinig diepgang

Ieder van de zes afleveringen heeft een eigen thema. In de eerste aflevering staat de vraag “wat is wetenschap” centraal. Coen Verbraak legt deze vraag vol slecht geacteerde nieuwsgierigheid voor aan ieder van de twaalf wetenschappers. Waarom er gekozen is voor deze opbouw van het programma is me niet helemaal duidelijk. Het heeft namelijk een teleurstellend niveau van diepgang tot gevolg. De eerste aflevering is helaas niet veel meer dan twaalf interpretaties van het begrip “wetenschap”, welke bovendien nagenoeg identiek zijn.

“Coen Verbraak legt vragen vol slecht geacteerde nieuwsgierigheid voor aan de twaalf wetenschappers”

In de tweede aflevering uit de serie wordt de wetenschappers gevraagd hoe wetenschappelijk onderzoek eigenlijk in haar werk gaat. Dat deze vraag minder eenduidig te beantwoorden is blijkt al snel. Gezien de verschillende achtergronden van de gasten, levert deze vraag meer variatie in de antwoorden op. Ook begint Verbraak in deze aflevering zowaar pittige vragen te stellen, onder andere aan onze eigen Marcel Zeelenberg.

Verbraak merkt op dat de resultaten van psychologisch onderzoek in nog geen veertig procent van de gevallen overeind blijven staan, wanneer het onderzoek wordt gerepliceerd. Hoewel Zeelenberg een goed weerwoord heeft, is deze kritische vraag een welkome afwisseling. Dit maakt deze aflevering een stuk minder slaapverwekkend dan de eerste. Toch blijf ik me ergeren aan het feit dat ze per se alle twaalf gasten iedere aflevering aan bod willen laten komen.

De volgende aflevering van de serie wordt op 12 augustus uitgezonden. Loont het de moeite? Aflevering één kun je in ieder geval links laten liggen. Nummer twee was daarentegen geen slechte TV. Laten we hopen dat de stijgende lijn zich door blijft zetten, dan is het zeker zo gek nog niet.

3 uit 5 sterren