Harvard ontwikkelt nieuwe benadering voor docententekort

Harvard ontwikkelt nieuwe benadering voor docententekort

Niet alleen in Nederland maar ook in Amerika is het docententekort een aanhoudend probleem. Harvard University hoopt met een aangepast programma docenten beter op te leiden waardoor ze langer hun vak blijven uitoefenen.

Het programma, ‘Harvard Teacher Fellows’, richt zich voornamelijk op scholen die kampen met een groot docententekort. Vaak zitten hier relatief veel kinderen met ouders die onder de armoedegrens leven. De onervaren docenten die hier geplaatst worden dragen meteen de verantwoordelijkheden van ervaren, oudere docenten. Dit heeft als gevolg dat een groot aantal docenten na een aantal jaar hun biezen pakt.

Een aangepast programma

“Om de docenten in opleiding langzaam in het vak te laten groeien, maken we gebruik van nuttig mentorschap en intensieve ondersteuning wanneer zij beginnen met lesgeven”, aldus Shed, de directeur van het programma. Om dit te verwezenlijken biedt Harvard de studenten meer praktijklessen. Ook wordt er geacht dat ze online cursussen volgen in de zomer. In de tussentijd geven de aankomende docenten les op een school, waar ze begeleid worden door een mentor. Volgens Shed is er vaak een groot verschil tussen wat studenten op school leren en meemaken in het klaslokaal. Deze twee verschillende werelden moeten met behulp van het programma dichter bij elkaar gebracht worden.

De benadering van Harvard wordt ondersteund door onderzoek, dat aantoont dat vergelijkbare methodes de resultaten van studenten verbetert en het aantal beginnende docenten dat stopt met lesgeven vermindert.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.