Robots bewijzen steeds vaker geen robot te zijn

Je hebt het vast wel eens gehad: doormiddel van het ontcijferen van vervormde tekens, ook wel CAPTCHA’s genoemd, bewijzen dat je geen digitale robot bent wanneer je online een nieuwe spijkerbroek koopt of een account aanmaakt. Robots kunnen echter steeds vaker de code ontcijferen.

Ondanks de steeds ingewikkeldere codes, zijn de robots er bijzonder goed in geworden om ze te herkennen: in 2014 toonde Google aan dat hun robots 99.8% van de  moeilijkste CAPTCHA’s kunnen oplossen, terwijl slechts een derde van de mensen dit lukte. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Daarom werd er iets anders bedacht, leert NRC.

Misschien is het je wel opgevallen dat je, in plaats van een handjevol in elkaar verweven, misvormde tekens, afbeeldingen te zien krijgt van verkeersborden, honden, katten of fietspaden. Klik alle plaatjes aan met een schildpad erop en je nieuwe spijkerbroek is binnen handbereik. Dit is voor robots al veel lastiger om te doen, maar tóch zijn ze er ook al in geslaagd om honden, katten en auto’s te herkennen.

Daarom verzamelt Google nu gegevens om te bepalen of je een mens bent, zoals je ip-adres en je locatie. Pas als je verdacht lijkt, moet je weer afbleedingen selecteren. Dit systeem, genaamd reCAPTCHA, wordt volgens het bedrijf door meer dan een miljoen andere websites gebruikt. Wellicht is het CAPTCHA-probleen op deze manier verleden tijd. Of is het wachten tot de robots ons alweer te slim af zijn?

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.