Grote kwaliteitsverschillen tussen middelbare scholen 

Grote kwaliteitsverschillen tussen middelbare scholen 

Nergens zijn de kwaliteitsverschillen tussen middelbare scholen zo groot als in Nederland. Dit blijkt uit een vandaag verschenen rapport van de Inspectie van het Onderwijs.

In dit rapport heeft de Inspectie leerlingen van verschillende scholen met elkaar vergeleken. Wat bleek, is dat de prestaties van scholieren sterk afhangen van het soort school waar zij leskrijgen. “Hierdoor wordt talent niet optimaal benut en krijgen kinderen niet dezelfde kansen”, zo luidt de harde conclusie. 

De Inspectie vermoedt dat de het verschil in resultaten komt doordat scholen in Nederland veel vrijheid hebben om hun eigen onderwijs in te richten. Bovendien bleken scholen waar veel gekwalificeerde docenten werken het beter te doen dan scholen waar dit niet het geval is. “Op dit moment maakt het voor de toekomst van leerlingen te veel uit op welke school ze terechtkomen”, stelt de inspectie.

Op slechts 15 procent van de scholen werden alle lessen gegeven door gekwalificeerde docenten.

Structurele veranderingen

Studentenorganisaties LSVb en ISO eisen structurele veranderingen in het Nederlandse onderwijssysteem. “Aan kleine knoppen draaien heeft geen zin meer, er moeten radicale en structurele veranderingen plaatsvinden, om de ongelijkheid met wortel en al uit te roeien”, zegt ISO-voorzitter Jan Sinnige. Het ISO en LSVb zeggen samen te werken aan een voorstel. Dit najaar willen zij hun hervormingsplannen presenteren.

[gview file=”https://universonline.nl/wp-content/uploads/univers/2017/04/De-Staat-van-het-Onderwijs-geheel.pdf”]

 

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.