Bierprijzen hoog door de brouwers
De afgelopen tien jaar is de prijs voor een biertje met 35 procent gestegen. Belazeren de cafés ons? Zeker niet. Ondernemers zijn net zo erg de dupe als wij, de consument. Dat schrijft Het Parool.
Horecaondernemer Pim Evers, onderdeel van het bestuur van Horeca Nederland Amsterdam, vraagt zich af wat brouwers bezielt. “Horecaondernemers hebben een bittere nasmaak van die voortdurende prijsverhogingen. Het zou chic zijn als de brouwers, die de horeca al jaren uitknijpen, nu eens een gebaar zouden maken en hun prijzen verlagen. Zijn ze soms blind voor wat er gebeurt in de horeca”.
Schepje bovenop
Veel cafébazen zijn geschonden uit de crisis geklommen en brouwers maken het hen niet makkelijker. Volgens Evers hebben heel wat zaken maar een klein duwtje nodig voor ze omvallen. “Net nu ze weer wat vet op de botten krijgen, gooien de brouwers de prijzen weer omhoog. Dit snoept weer wat meer af van de marge.”
Naast de stijgende huur, de WOZ-bijdrage en vastgoedprijzen, verhoogde btw en toenemende personeelskosten, is deze stap wel extra pijnlijk. Maar brouwers zijn zich van geen kwaad bewust. Heineken, het enige bedrijf dat in het Parool wil reageren, noemt het ‘gezonde bedrijfsvoering’. “We hebben te maken met hogere kosten,” zegt een woordvoerder, “maar we willen ook blijven investeren in de horeca.”
De ‘relatief kleine prijsaanpassingen’ die neerkomen op minder dan twee cent per glas, kunnen horecaondernemers gewoon doorvoeren in hun eigen prijzen als het aan Heineken ligt. Toch verontrust het de cafébazen, het zou de kanten kunnen. Zij durfden maar de helft bij de prijs op te tellen van de 22 procent die de inkoopprijs van bier gemiddeld steeg.
Supermarkt
De bierprijs stijgt gemiddeld drie keer zo snel in de horeca als in de supermarkt. Daarom gelooft de branche niet in de hogere kosten waarachter brouwers zich schuilen. Uit cijfers van het CBS blijkt dat tussen 2001 en 2017 de prijs van een glas bier in de horeca van 1,41 naar 2,43 euro is gestegen. Dat tegenover een literprijs van 1,29 naar 1,49 in de supermarkt.
Ijzeren greep
Het lijkt volgens Evers alsof brouwers er alles aan doen om grip te houden op de horeca. “Het belang van drank wordt kleiner, je moet er als ondernemer steeds meer omheen doen. Brouwers hebben daar geen omkijken naar, maar willen wel een graantje meepikken.” Een woordvoerder van Horeca Nederland zegt dat er al genoeg concurrentie heerst en de brouwers hun leven hebben gebeterd. Zo mag Heineken al sinds 2001 geen exclusieve contracten meer afsluiten. Toch kunnen veel cafébazen niet overstappen omdat ze aan een contract vastzitten met een grote brouwer.
Ronald Bolhuis van de ongebonden Noord-Hollandse cafébierverkoper Horecabier heeft zijn prijzen al vijf jaar niet verhoogd. “Wij doen alleen pils, niet het financieren van cafés of installaties”. Het budgetbier van Grolsch en Bavaria, dat minder alcohol bevat, laat volgens Bolhuis zien dat de brouwerijen dus best goedkoop bier kunnen brouwen. Het blijft de vraag of afnemers die vastzitten aan het reguliere Bavaria- of Grolschbier blij zijn met deze stap. “Mij maakt het weinig uit. Mijn klanten willen zo ver mogelijk wegblijven van grote brouwers.”