‘Effecten BKO op docentkwaliteit beperkt’

Docenten die een basiskwalificatie onderwijs (BKO) halen, scoren beter dan docenten zonder een BKO. De verbetering van scores is wel kleiner dan aanvankelijk gedacht, meldt ScienceGuide.

Universiteiten proberen al tijden het aantal docenten met een Basiskwalificatie Onderwijs op te krikken. De gedachte hierachter is dat de universiteit garant kan staan voor het niveau van de cursussen, als deze door gekwalificeerde docenten worden gegeven. Een jaar of twee geleden kondigde rector Emile Aarts aan dat, als het aan hem lag, alle Tilburgse docenten binnen duizend dagen een BKO zouden hebben. Hoewel dat uiteraard goed klinkt, is de vraag of het ook echt veel uit zal gaan maken. Onderzoekers uit Wageningen hebben tien jaar na de invoering van de BKO onderzocht wat de effecten van een dergelijke kwalificatie zijn. Na ruim 12.000 studentenevaluaties te hebben vergeleken, is volgens de onderzoekers te concluderen dat docenten mét BKO maar iets beter scoren dan docenten zonder BKO.

Studenten bleken gekwalificeerde docenten iets hoger te beoordelen dan hun collega’s zonder BKO. Gemiddeld wisten de docenten mét papiertje twee tiende hoger te scoren op een vijfpuntsschaal. Cognitief psycholoog Margje van de Wiel vindt het goed dat er onderzoek wordt gedaan naar de effecten van een BKO. Wel pleit de onderzoekster van Maastricht University voor een andere manier van onderzoek. In het huidige onderzoek zouden te veel factoren de resultaten kunnen beïnvloeden. In vervolgonderzoek zou men de scores van docenten moeten vergelijken van voor en na het behalen van een BKO. Dit zou de verschillen beter in kaart kunnen brengen.

Advertentie

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.