Hoe komt een advertentie van Tilburg University op Breitbart terecht?

Hoe komt een advertentie van Tilburg University op Breitbart terecht?

Een banner van Tilburg University is opgedoken op de Amerikaanse rechts-nationalistische website Breitbart. Werft de universiteit nu ook studenten op ultrarechtse platforms in de VS, of is er iets anders aan de hand?

‘Tilburg University adverteert op extreem-rechtse site Breitbart’, kopte Omroep Brabant gisteren, nadat een Tilburgse filosofiestudent een bericht op Twitter had geplaatst om de universiteit op de advertentie te attenderen.

Breitbart.com is geen plek waar je verwacht een advertentie voor de Tilburgse bachelor personeelswetenschappen tegen te komen. De omstreden website is Amerika’s belangrijkste uitdrager van ultrarechtse ideologieën en een notoire verspreider van nepnieuws. Volgens Tineke Bennema, woordvoerder van de universiteit, gaat het dan ook niet om een gerichte advertentie.

Geblokkeerd

Vorig jaar belandde er ook al ongewenst een advertentie van Tilburg University op Breitbart, aldus Bennema. “We hebben toen gesignaleerd dat er zonder onze toestemming geadverteerd werd op Breitbart.com via een advertentiepartner. We hebben die partner daarop gewezen en de pagina’s geblokkeerd.”

Waarom waren de advertenties van Tilburg University dan toch weer op Breitbart te zien? “Dat ze dit jaar weer verschijnen is een technische zaak en heeft te maken met Google”, aldus Bennema. In het advertentiesysteem van Google kan oude content opnieuw opduiken, legt Bennema uit, waardoor de advertentie ondanks de huidige blokkering toch opnieuw kon verschijnen op Breitbart.

Tricky business

Tilburg University is niet de eerste adverteerder die ongewild op een omstreden website terechtkomt. Zo stond ook KWF Kankerbestrijding wel eens op een alt-right site, belandde een advertentie van festival Pitch op het rechts-nationalistische Liefdevoorholland.com, en werden advertenties van Starbucks en Coca Cola getoond bij haatzaaiende video’s op YouTube.

Online adverteren via advertentiepartners als Google is tricky business, omdat bedrijven en instellingen vaak niet weten op welke sites hun banners terechtkomen en daar weinig controle over kunnen uitoefenen. Het is wel mogelijk om bepaalde sites te blokkeren, maar zelfs dan kan het klaarblijkelijk misgaan.

Online adviesbureaus

De universiteit heeft de hulp van experts ingeschakeld om te voorkomen dat Tilburgse opleidingen in de toekomst opnieuw worden aangeprezen op dubieuze websites. “Helemaal garanderen dat onze advertenties niet op Breitbart verschijnen kunnen we niet, maar we hebben daarom online adviesbureaus in de arm genomen om er voor te zorgen dat het niet meer zo gemakkelijk gebeurt.”

Advertentie

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.