Studenten vinden economieonderwijs Universiteit Maastricht gebrekkig

Studenten vinden economieonderwijs Universiteit Maastricht gebrekkig

Een groep economiestudenten in Maastricht vindt dat de universiteit verouderde economische theorieën onderwijst. Ze willen dat het curriculum wordt gemoderniseerd.

De studenten van Pluralism in Economics (Pine) hopen met een open brief gericht aan decaan Peter Møllgaard van de School of Business and Economics (SBE), een discussie aan te zwengelen over de inhoud van hun economieonderwijs.

De Maastrichtse hoogleraren – en de door hun gebruikte lesboeken – zouden algemeen heersende, maar verouderde, theorieën onderwijzen over hoe banken werken en hoe geld wordt gecreëerd. Centrale en commerciële banken geven immers openlijk toe dat deze concepten misleidend zijn, aldus de kritische studenten.

Afgestudeerde studenten kunnen niet vertrouwen op wat ze geleerd hebben en in toekomstige functies verkeerde beleidsaanbevelingen doen, zo stellen de briefschrijvers.

Het is daarom van groot belang dat het curriculum in Maastricht aansluit bij de meest actuele stand van zaken in de economische wereld.

Viraal op Twitter

De brief ging ‘viraal’ op Twitter, vertelt Maurice Höfgen, een van de initiatiefnemers, aan universiteitsblad Observant. “Enkele grote namen in de economie ondersteunden onze brief en stuurden hem door. Een van hen was Steve Keen (professor aan de Kingston University in Londen, red.)”.

Binnen korte tijd was de brief al bijna vierduizend keer geopend.

Höfgen vertelt verder dat het verouderde economieonderwijs geen typisch Maastrichtse tekortkoming is, maar een wereldwijd probleem. “Dit heeft te maken met het feit dat de neoklassieke theorieën veel te dominant zijn in universitair onderwijs. Het internationale platform Rethinking Economics concludeerde in 2016 dat deze theorieën ten minste 80 procent van de inhoud van Nederlandse economische curricula bepaalden. Bij SBE bleek het 95 procent te zijn. “

Onafhankelijk onderzoek

De studenten roepen de decaan en hoogleraren op om onafhankelijk onderzoek naar de gebruikte theorieën te laten doen.

Ze schrijven: Thus, we earnestly suggest that you – as dean and economics professors – consider conducting an independent investigation on the veracity of the “loanable funds” and “money multiplier” theories as well as of any supporting empirical evidence in an open arena where students and teachers are encouraged to engage in conversation about the progress and outcomes of your inquiry.

If this inquiry leads you to come to the same conclusions as we have, we trust that you will adjust the curriculum.

Volgens PINE komt SBE binnenkort met een officiële reactie op de brief.

Advertentie

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.