E-mails van docenten belanden in de spamfolder

Laatste tijd niets gehoord van je docent? Dat kan kloppen. De e-mails die zij versturen komen mogelijk in je spamfolder terecht.

Er gaat wat mis bij het sturen van e-mails. Berichten van docenten naar studenten komen in de spamfolder terecht. Daardoor hebben studenten geen idee dat ze iets hebben ontvangen, want wie kijkt er nou met regelmaat in de spamfolders? Marjan Groen van fractie Onafhankelijken kaartte dit probleem aan in de faculteitsraad van Tilburg School of Economics and Management.

Het probleem ontstaat doordat de e-mails van docenten en studenten niet op dezelfde servers staan. Studenten mailen met Google, terwijl docenten mails versturen via de servers van de universiteit. Dat laatste is zo “vanwege privacy redenen,” zei faculteitsdirecteur Mat van Essen. Het universiteitspersoneel wil niet dat de Amerikaanse internetmoloch stiekem in alles meeleest. Maar er gaat nu dus iets mis wanneer Google e-mails van de universiteit ontvangt: die gaan rechtstreeks naar de spamfolder.

Van Essen zei dat het al zo’n drie weken misgaat, maar dat er door Library & IT Services (LIS) naar een oplossing gezocht wordt. Daar neemt Marjan Groen geen genoegen mee. Zij vindt het onacceptabel dat er überhaupt iets misgaat. “Dit is niet goed voor het onderwijs, en het overviel ons. Waarom kunnen ze niet gewoon zeggen dat alles wat van een TiU-adres komt, naar de inbox moet?”

Die vraag bleef onbeantwoord. Van Essen zei wel dat het al beter gaat, en dat er nog aan gewerkt wordt. Het is niet duidelijk wat er precies aan gedaan wordt, en of het probleem ook aan andere faculteiten speelt. De afdeling LIS had geen tijd om te reageren. Studenten doen er de komende tijd wellicht goed aan de spamfolders geregeld open te klikken. Wie weet wat je daar aantreft.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.