Drie Tilburgse onderzoekers maken kans op New Scientist award

Drie Tilburgse onderzoekers maken kans op New Scientist award

Getalenteerde jonge Nederlandse en Vlaamse onderzoekers maken ook dit jaar weer kans op de wetenschapstalent-award van New Scientist. Van de vijfentwintig genomineerden komen er dit jaar maar liefst drie uit Tilburg. Vanaf vandaag tot en met maandag 6 mei kun je stemmen op je favoriet.

‘Het wetenschappelijk onderzoek in Nederland in Vlaanderen is van extreem hoog niveau’, zegt Jim Jansen, hoofdredacteur van wetenschapsmagazine New Scientist. ‘Met deze verkiezing tonen we dit met trots aan de buitenwereld. Wie weet zit tussen de genomineerden wel een toekomstig Nobelprijswinnaar.’

Om te bepalen wie de award straks in ontvangst mag nemen komt er een vakjury bijeen die de kandidaten scoort op impact, originaliteit en popularisatie. Daarnaast mag iedereen stemmen op zijn of haar favoriet. Het publieks- en juryoordeel tellen uiteindelijk elk voor vijftig procent mee in de einduitslag.

Stemmen op je favoriete Tilburg University-kandidaat?

Je kunt nog tot en met maandag 6 mei je stem uitbrengen. Lees meer over de onderzoeksgebieden van de genomineerde Tilburgse wetenschappers:

Gerine Lodder

Niet eenzame ouderen maar eenzame jongeren hebben de hoofdrol in het onderzoek van Gerine Lodder. Een relatief onbekend probleem. Terwijl er veel jongeren zijn die zich alleen voelen en kampen met depressie of een negatief zelfbeeld. Dankzij het onderzoek van Lodder is er nu op nationaal niveau aandacht voor deze problematiek. In de Tweede Kamer werd onlangs een motie aangenomen die ervoor pleit om niet alleen aandacht te hebben voor eenzaamheid bij ouderen, maar ook oog te hebben voor de jeugd.

Hannes Datta

Vroeger snelden we naar de muziekwinkel voor het nieuwste album van onze favoriete artiest, maar tegenwoordig luisteren we massaal naar muziek op het internet. Hannes Datta onderzoekt welke invloed online streamingdiensten hebben op luisteraars en makers van muziek. Wie bepaalt onze muziekvoorkeur, wijzelf of de algoritmen van streamingdiensten? En krijgen kleine, onbekende artiesten inderdaad een groter platform dankzij de nieuwe online mogelijkheden?

Bart van der Sloot

Bedrijven gebruiken gegevens die je ooit zelf op internet hebt gezet. Zo kan het gebeuren dat je opeens een gepersonaliseerde advertentie te zien krijgt die waarschuwt voor een groter risico op hart- en vaatziekten. Vanwege je levensstijl. Berichten waar veel mensen niet op zitten te wachten en die de vorming van de eigen identiteit zelfs kunnen beïnvloeden. Bart van der Sloot onderzoekt hoe onze huidige privacywetgeving zo aangepast kan worden dat het ook de uitdagingen van de digitale 21e eeuw aankan.

Prijsuitreiking

Op 31 mei wordt de winnaar bekendgemaakt tijdens het evenement New Scientist Live in TivoliVredenburg te Utrecht.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.