Aan de zuip door je Facebookvrienden

Na het zien van alcohol op social media gaan studenten meer drinken. Dat blijkt uit onderzoek van de UvA-docent Hanneke Hendriks. Zelfs een glas wijn op de achtergrond van een foto kan prikkelen tot meer drinken.

Hendriks doet al jaren onderzoek naar commicatie over alcohol en alcoholgebruik onder jongeren en dankzij een Veni-beurs kon ze er een schepje bovenop doen, meldt universiteitsblad Folia.

Met dat geld liet ze een app ontwikkelen waarin proefpersonen berichten deelden die ze normaal gesproken op social media zouden delen. Studenten die alcoholberichten zagen, bleken de dag en de week daarna niet alleen vaker, maar ook meer te drinken.

De onderzoekster keek of het andersom ook werkt. Dat valt tegen. Berichten over vervelende katers of over anti-alcohol campagnes, het bleek allemaal niet tot vermindering te leiden. Eén ding werkt wel, weet Hendriks uit eigen ervaring: “Ik kan iedereen die minder wil gaan drinken aanraden om er onderzoek naar te gaan doen.”

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.