Pret met chatbots: experiment met festivalbezoekers

Bedrijven gebruiken steeds vaker chatbots om vragen van klanten te beantwoorden. Kan heel nuttig zijn, maar kan het ook leuk zijn? Op het populairwetenschappelijke Betweterfestival in Utrecht heeft een team met de Tilburgse onderzoekster Christine Liebrecht daar een experiment voor bedacht: een spelletje Wie is het? met een chatbot.

Christine Liebrecht. Beeld: Gerdien Wolthaus Paauw

Terwijl de Tilburgse tegenhanger Night University nog even een jaartje overslaat, maakt het Utrechtse Betweterfestival dankbaar gebruik van de versoepelingen om de deuren van de zalen in TivoliVredenburg weer open te gooien. Christine Liebrecht is er blij mee. “Ik heb daar in 2018 al eens een praatje mogen houden. Leuk om dat ook eens in zo’n omgeving te kunnen doen, het is zo’n leuke sfeer. Heel tof om dan op een podium te zijn waarop normaal bandjes staan.”

Dit jaar komt ze echter niet terug voor een praatje, maar voor een experiment dat zij met collega chatbotonderzoekers heeft opgesteld. Op vrijdagavond 1 oktober mogen festivalbezoekers gaan spelen met chatbots. Meer specifiek: een gezellig spelletje Wie is het?

De vraag is daarbij niet of een machine de mens kan verslaan. Dat kan, zoveel werd 24 jaar geleden al duidelijk na een schaakwedstrijd tussen supercomputer Deep Blue en wereldkampioen Garry Kasparov. In TivoliVredenburg wordt vooral gekeken naar de effecten van verschillende communicatiestijlen van chatbots.

Haha, je hebt het mis!

Liebrecht: “Het idee is dat de chatbot een personage in gedachten neemt en het publiek stelt vragen om zo te achterhalen om wie het gaat. Het kan zijn dat de bot heel informeel is en grappige antwoorden geeft, het kan ook dat een bot juist heel formeel is en geen grappen maakt. Het kan ook heel competitief zijn: haha, je hebt het mis!”

“We zijn erg benieuwd naar de beleving van het publiek. Dit is toch wat anders dan normaal, met chatbots van Ikea of Bol.com. Het is mooi dat je nu de participanten voor je neus hebt staan, we filmen ook de reacties op de antwoorden. Normaal heb je dat niet. Het is ook valorisatie: we laten het publiek zien waar we allemaal mee bezig zijn. Die twee dingen maken het experiment heel leuk.”

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.