Hoe gaat het nu met Niels? ‘Soms moet je in het diepe springen’

Hoe gaat het nu met Niels? ‘Soms moet je in het diepe springen’

Je hebt je diploma op zak, wat ga je er nu mee doen? Die vraag stelden we eind 2020 aan vier pas afgestudeerde studenten van Tilburg University. Nu, anderhalf jaar later, spreken we ze opnieuw. Hoe waren hun eerste stappen op de arbeidsmarkt? En wat is er tot nu toe terechtgekomen van hun wensen en ambities? Deze week: Niels de Klerk is net begonnen aan een nieuwe baan als salesmedewerker bij een bedrijf gespecialiseerd in ‘machine learning’.

Niels op het dakterras van zijn nieuwe werkgever Crunch Analytics.

Hoe heeft de afgelopen anderhalf jaar er voor jou uitgezien?

“Toch wel anders dan verwacht. Ik werkte als accountmanager medicijntransport bij het bedrijf E. van Wijk en dacht dat ik daar nog wel een tijdje zou blijven. Dat is anders gelopen. Ik werk sinds kort in Rotterdam, bij Crunch Analytics, een organisatie gespecialiseerd in data science. Ik zit nog steeds in de sales, maar dan wel in een hele andere, uitdagende, sector.”

Waarom besloot je deze stap te zetten?

“Ik zag de vacature voorbijkomen en stuurde in een wilde bui een motivatiebrief. Na het eerste gesprek werd ik enthousiast, na het tweede nog iets meer en na de derde dacht ik: dit wil ik echt! Onder andere vanwege de cultuur in het bedrijf, die is zo leuk. Het is echt een scale up cultuur met allemaal jonge mensen.”

“Bij Crunch Analytics werken zo’n twintig data scientists en engineers, de meeste met een achtergrond in wiskunde, econometrie of ICT. Ze lopen voorop in het toepassen van de laatste vernieuwingen in machine learning. Echt iets waar ik zelf lang nog niet alles van weet, maar graag meer over wil leren.”

Je kiest dus voor een sector waarvan je het idee hebt dat er meer toekomst in zit?

“Exact. In mijn vorige functie kon ik niet meer zoveel bijleren over het product zelf, want uiteindelijk is het vrachtwagentransport. Natuurlijk, je kunt je op kleine punten ontwikkelen, maar de grote lijnen waren wel duidelijk. Als ik me echt verder wil ontplooien, nieuwe dingen wil leren over een nieuw product of andere sector, kan ik dat het beste nu doen. In mijn nieuwe baan zal het voorlopig een verrassing zijn als een techneut met een intelligente nieuwe usecase of oplossing komt. Dat maakt het heel erg interessant en dynamisch.”

Machine learning is een redelijk nieuw veld. Op de universiteit hoorde ik bij het laatste studiejaar dat geen les kreeg in de econometristen-programmeertaal Python. De jaargroepen na mij krijgen dat wel. Je ziet dat die techniek nu overal wordt toegepast, terwijl er tien jaar geleden veel minder mensen mee bezig waren.”

Wat doet Crunch Analytics precies?

“Wij bieden slimme AI en Machine Learning toepassingen aan die een bedrijf direct kunnen helpen om meer rendement te maken met hun data. Bijvoorbeeld op het gebied van afprijzen. We kunnen met algoritmes uitrekenen wat de ideale afprijzing is voor een jurk of vest, door data te gebruiken van de jaren ervoor. Je kunt dus berekenen met welk percentage korting je de meeste winst zult behalen.”

“Dit soort nieuwe technieken zijn denk ik van grote waarde voor de iets kleinere retailers, die hard moet concurreren met de grote jongens zoals bol.com, Zalando en Amazon. Zij hebben dit nodig om te kunnen overleven de komende jaren.”

Kun je een concreet voorbeeld geven?

“Stel: een klant heeft tien winkels, 500 broeken en een webshop. Een bedrijf moet dan keuzes gaan maken: hoeveel ‘groene broeken’ moeten in de ene winkel liggen en hoeveel in de andere? Op welk moment ga ik ze van de ene naar de andere winkel sturen?

“Je kunt daar een intelligent algoritme voor schrijven. Die monitort dit soort actuele gegevens en weet op basis van voorgaande jaren hoeveel groene broeken in maat 38 die ene of andere winkel eerder heeft verkocht. Als dat algoritme vervolgens zelf de verbanden legt, dan kun je voorspellingen maken die de mens zelf niet voor elkaar zou krijgen. Daarbij werkt het ook als je het voor honderden verschillende producten moet doen. Het maakt een hippe en nieuwe techniek erg concreet en tastbaar, dat vind ik er zo leuk aan.”

Welke rol heb jij in het bedrijf?

“Ik werk als Account Executive, oftewel: sales. Ik benader potentiële bedrijven die goed zouden passen bij Crunch. Ik neem contact op en bij interesse geef ik een presentatie of een demo waarin ik laat zien wat wij voor hen kunnen betekenen. Daarna schrijf ik een voorstel en onderhandel ik over de voorwaarden.”

Hoe vind je het om van baan te veranderen?

“Dat vind ik best spannend. Ik ben wel een beetje risicomijdend. Bij E. van Wijk kreeg ik veel kansen en mogelijkheden en het was qua sfeer een hele fijne organisatie. Dat vertrouwde ga ik natuurlijk missen. Je weet wat je hebt, maar soms moet je toch in het diepe springen.”

Wat vind je het spannendste aan deze stap?

“Bij sales moeten er natuurlijk wel nieuwe klanten komen of bestaande klanten moeten verder groeien. Voordat ik begon heb ik wel eens gedacht: stel dat ik dat nou helemaal niet kan? Als het niet lukt heb ik een probleem. Maar gelukkig gaat het tot nu toe goed.

“De begeleiding is goed, er is veel informatie om me in te lezen en zaken beter te begrijpen. Toch zal ik het uiteindelijk zelf moeten doen. Je begint op nul. Niemand kent mij, dus ik ben maar gewoon gaan rondmailen en bellen. Eigenlijk naar alle retailers. Iedereen die iets aan consumenten verkoopt en een beetje data heeft probeer ik te interesseren in ons product.

“Als ik eenmaal bedrijven heb gevonden en presentaties ga geven komt het leukste deel van dit werk. Echt met mensen in contact zijn. En vervolgens hele gedetailleerde offertes schrijven, want daar gaat uiteindelijk ook veel tijd in zitten.”

Heb je naast deze opwindende ontwikkelingen nog wel tijd voor je andere grote passie, de (orgel)muziek?

“Door corona was er de afgelopen tijd weinig te doen op muzikaal vlak, daardoor kon ik stevig doorstuderen. Waarschijnlijk studeer ik ergens in het najaar af aan het Tilburgse conservatorium. Toen de laatste lock-down eindigde, regende het opeens concertuitnodigingen. Daar ben ik ontzettend blij mee.

“Ik werk net iets minder dan full time en kan dus spelen op die ene dag die ik overhoud en in de avonden en weekenden. Muziek is niet op een tweede plan gekomen, maar het is me wel duidelijk geworden dat ik op dat gebied vooral één ding wil doen: mooie concerten spelen. 

“Spelen voor publiek vind ik ontzettend leuk, daar geniet ik van. Maar ik wil niet afhankelijk zijn van de muziek voor mijn broodwinning.”

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.