Thuiswerkverklaring voor personeel Tilburg University

Medewerkers van Tilburg University krijgen een oproep om een thuiswerkverklaring te ondertekenen. Daarin verklaren zij dat ze ook thuis ergonomisch werken. Daarnaast moeten zij hun vaste thuiswerkdagen registeren. Wie dat niet doet, loopt mogelijk de thuiswerk- en reiskostenvergoeding mis.

Beeld Pexels / Taryn Elliott

Per 15 juni veranderen de thuiswerk- en reiskostenvergoedingen voor personeel van Tilburg University. Onkostenvergoedingen worden dag-afhankelijk, laat Marcel van Ieperen, programmamanager Hybride Werken, weten, naar aanleiding van vragen van Univers over de op handen zijnde thuiswerkverklaring. De wijziging vindt plaats omdat er per 1 juli wettelijk geen thuiswerk- en reiskostenvergoeding voor dezelfde dag uitgekeerd mag worden. Medewerkers moeten daarom hun rooster vastleggen in het personeelssysteem. Voor thuiswerkdagen waarop zij volledig thuiswerken ontvangen ze een thuiswerkvergoeding. Op reis- en zogeheten combinatiedagen krijgen ze een reiskostenvergoeding.

Het personeel krijgt zeer binnenkort meer informatie over de nieuwe werkwijze. Om de registratie in goede banen te leiden, is volgens Van Ieperen “achter de schermen druk gewerkt aan een nieuwe digitale omgeving”. Ook laat hij weten dat werknemers in die omgeving de thuiswerkwerkverklaring kunnen ondertekenen. Met een handtekening onder deze nieuwe verklaring verklaren personeelsleden dat zij thuis werken op een ergonomische werkplek. Een antwoord op de vraag wat er gebeurt als werknemers de verklaring niet ondertekenen heeft Univers noch van Van Ieperen noch van andere HR-medewerkers gekregen.

Beeldschermconsulent

Om een goede werkplek in te richten is er bij iedere faculteit en divisie minstens één beeldschermconsulent beschikbaar. Zij voeren een werkplekcheck uit bij nieuwe medewerkers, fysiek op de campus of online in het geval van een thuiswerkplek. Daarbij kijken ze of het meubilair goed is afgesteld en of er aanpassingen nodig zijn, bijvoorbeeld aan de hoogte van het bureau. Van Ieperen verwacht dat “met de adviezen die nieuwe medewerker krijgt, de ‘andere’ werkplek ook geoptimaliseerd kan worden”.

Huidig personeel dat wil weten of de thuiswerkplek aan alle ergonomische eisen voldoet, moet het vooralsnog doen met instructiefilmpjes op het intranet en schriftelijke toelichtingen op het instellen van de werkplek. Het is eventueel mogelijk om ergonomisch meubilair te bestellen via de leidinggevende.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.