Wie betaalt de hogere energierekening: de student of de huisbaas?

Wie betaalt de hogere energierekening: de student of de huisbaas?

Nederlanders maken zich massaal zorgen om de stijgende energie- en gasrekening. De energiecrisis en de vaak slecht onderhouden en geïsoleerde panden zorgen voor oplopende kosten. Ondanks het aangekondigde prijsplafond moeten veel studenten fors meer betalen. Mag de verhuurder de huurprijs zomaar verhogen? Univers zocht het uit.

Afbeelding van Etadly via Pixabay

Prijsplafond

Om de groeiende zorgen van Nederlanders en de hoge gas- en energieprijzen weg te nemen, kondigde het kabinet op Prinsjesdag een tijdelijk prijsplafond aan. Hierdoor krijgen consumenten meer zekerheid en betalen zij een redelijke prijs voor hun energieverbruik. De overheid stelt een verbruiksgrens (plafond) in, die afgeleid is van het gemiddelde verbruik van een Nederlands huishouden. Dankzij dit prijsplafond betaalt een huishouden maximum vastgestelde prijzen wanneer het binnen deze grenzen verbruikt. Verbruikt een huishouden toch meer? Dan moet het over de extra gebruikte energie de marktprijs betalen.

Niet alle studenten zijn met deze maatregelen uit de zorgen. Veel studenten wonen immers in slecht onderhouden panden. Daarnaast wonen er soms wel twintig kamerbewoners in één pand. Veel studentenhuizen zullen daarom fors meer verbruiken dan een gemiddeld Nederlands huishouden en zien hierdoor de huurprijs stijgen. Maar mag de huisbaas zomaar de huur verhogen?

Verschillende huurkosten

Kale huur, servicekosten en nutsvoorzieningen; je ziet door de bomen haast het bos niet meer. Maar het is wel belangrijk om een onderscheid te maken tussen deze huurkosten. Alleen dan kun je namelijk vaststellen of de huurverhoging van jouw woning juridisch correct is. Allereerst bestaat er zoiets als de kale huur. Dit zijn de maandelijkse kosten die je betaalt voor het huren van een woning. Gewoon een vast bedrag dus.

Naast de kale huur betaalt de huurder ook nog servicekosten, administratiekosten en kosten voor gas, water en licht. Deze laatste kosten – in het huurcontact vaak aangeduid als G/W/L – zijn nutsvoorzieningen. De verhuurder mag deze kosten doorberekenen aan de huurder. Omdat de kosten voor gas, water en licht afhangen van het verbruik (en de huurder vaak een voorschot betaalt) kan het zo zijn dat deze aan het eind van het jaar geld terugkrijgt of juist moet bijbetalen. Maar de huisbaas mag deze kosten niet ‘zomaar’ verhogen. De doorberekende kosten moeten namelijk wel gemaakt zijn.

All-in huurprijs

Maar hoe zit dat dan bij studentenhuizen? De meeste studenten betalen voor hun kamer namelijk een all-in huurprijs. Dat is de kale huur van een kamer plus alle overige kosten, zoals servicekosten en nutsvoorzieningen. Als je een all-in huurprijs betaalt, moet de verhuurder ieder jaar een kostenoverzicht laten zien. In deze zogenoemde ‘jaarlijkse eindafrekening’ zijn de verschillende kostenposten – zoals servicekosten en kale huur – uitgesplitst. Ook wordt hierin aangegeven welke kosten je samen met je huisgenoten maakt (de verdeelsleutel). Hierdoor wordt het voor jou inzichtelijk hoe de all-in huurprijs precies is opgebouwd.

1300 euro energietoeslag voor studenten

Ben jij een student die in een zelfstandige woonruimte woont (een eigen adres met eigen voorzieningen zoals wc en keuken)? Betaal je zelf de energierekening en voldoe je aan de inkomensgrens? Dan heb je recht op een energietoeslag. In het collegebesluit van 13 september heeft de gemeente Tilburg besloten dat zelfstandig wonende studenten recht hebben op een toeslagbedrag van 1.300 euro. Deze kun je tot en met 31 december aanvragen.

Blijf alert

De verhuurder staat in zijn recht om de servicekosten en nutsvoorzieningen te verhogen wanneer de gasprijs stijgt of de huurder veel verbruikt. Toch moet de huurder wel scherp blijven. Veel huurbazen hebben namelijk een vast contract bij een energiemaatschappij. Dit betekent dat voor hen de energiekosten gelijk blijven. In dat geval mogen ze de huur natuurlijk niet verhogen. Vraag daarom altijd aan de huisbaas om facturen van de energiemaatschappij. Als huurder heb je hier recht op. De huurbaas moet namelijk aantonen dat de kosten zijn gestegen. Wanneer de verhuurder de eindafrekening en facturen niet aan de huurder verstrekt, dan is deze niet bevoegd om de huur te verhogen. Zonder deze documenten kan de huurder de huurverhoging succesvol weigeren.

Ook voor het verhogen van de kale huur gelden regels. Ieder jaar wordt in Nederland de maximale verhoging van de kale huur vastgesteld. Deze maximale toegestane verhoging geldt voor zowel sociale huurwoningen als huurwoningen in de vrije sector. In veel gevallen betalen studenten een te hoge kale huurprijs voor hun kamer of appartement. Ook dit vraagt om alertheid: een correcte huurprijs hangt namelijk af van de staat van een woning. Met behulp van een huurprijscheck – een puntentelling – kun je dit controleren. Hoe meer punten een woning krijgt, hoe hoger de huur mag zijn. Betaal je te veel huur volgens het puntensysteem? Neem dan schriftelijk contact op met jouw huisbaas en vraag om een huurverlaging.

Huisgenoten

Mocht je het niet eens zijn met de huurverhoging maar woon je niet alleen? Dan is het wel belangrijk dat de neuzen van jou en jouw huisgenoten dezelfde richting op wijzen. Want als zeventig procent (of meer) van de kamerbewoners in jouw pand akkoord gaat met de verhoging van de servicekosten of nutsvoorzieningen, moet ook jij de huurverhoging accepteren. Let op: dit geldt alleen voor service waarvan iedereen gebruik maakt, zoals gas, water en licht.

Subsidie

Betaal je een correcte huurprijs maar is deze alsnog erg hoog? Wijs jouw verhuurder dan op de subsidieregeling Verduurzaming en Onderhoud Huurwoningen. Met deze regeling kunnen verhuurders een subsidie (maximaal 6.000 euro per woning) aanvragen voor energieadvies, energiebesparende maatregelen en onderhoud. Dat kan uiteindelijk flink wat geld schelen.

Betaal je te veel huur? Neem eerst schriftelijk contact op met de verhuurder. Gebeurt er niets of kom je er samen niet uit? Schakel dan juridische hulp in. Je kunt terecht bij het Juridisch Loket via 0900-8020 of loop binnen tijdens een gratis inloopspreekuur. Daarnaast kun je altijd contact opnemen met de Huurcommissie of langsgaan bij de Rechtswinkel Tilburg.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.