Influencer Maysa de Oliveira: ‘We mogen de 40-urige werkweek best in twijfel trekken’
Influencer Maysa de Oliveira (26) verruilt haar kantoorbaan voor een leven online. Met humor, kritiek op de veertigurige werkweek en haar ‘Boomer Olympics’ verovert ze TikTok en Instagram en inspireert ze Gen Z om twijfels uit te spreken. ‘Met dertig volgers zei ik al: ik word influencer.’

De Braziliaans-Nederlandse Maysa de Oliveira (@maysadeoliveir) groeit op in Spanje, verhuist op haar dertiende naar Hilversum en dacht nooit bewust na over het verschil tussen ‘boven’ en ‘onder’ de rivieren. Tot ze op een open dag bij Tilburg University belandt. ‘Ik vond vooral de campus zó mooi. Groen, rustig, overzichtelijk. En ik wilde per se het huis uit. In Tilburg kon ik makkelijk aan een kamer komen dus verhuizen naar het zuiden was een logische keuze.’
Uiteindelijk blijft ze vier jaar in Tilburg. Ze woont kort in een dispuutshuis van Olof: ‘Drie maanden, toen was ik weg. Het was níet mijn vibe’. Daarna verhuist ze naar een gedeeld appartement en eindigt haar studententijd in een studio ‘boven de Albert Heijn op de campus, superchill maar alsnog altijd te laat in college.’
Maysa studeert International Business Administration (IBA) en combineert haar studie met bestuurswerk bij de CrossFit-vereniging Fortis. ‘Ik was onderdeel van het tweede bestuur ooit, heel kleinschalig maar zó leuk.’
Van Excel naar algoritmes
Na haar bachelor studeert ze verder in Rotterdam, haalt haar accountancymaster en gaat direct aan het werk bij een groot kantoor. Het werd geen droomstart.
Maysa: ‘De studie vond ik súperleuk, echt. Maar fulltime werken… Ik zat urenlang in Excelsheets te tikken en dacht alleen maar: is dit het dan? Veertig jaar lang?’
Een carrièrewending blijkt dichterbij dan ze denkt. Een toevallige gebeurtenis zet alles in gang: Maysa maakt een video over haar neuscorrectie die viral gaat. Binnen een paar weken volgen meer video’s: over werk, sociale verwachtingen en ‘boomer comments’. ‘Ik had nog maar dertig volgers toen ik al tegen vrienden zei: ‘Ik word influencer’. Als ik naar mijn eerste video’s kijk, denk ik: wat cringe. Echt gênant achteraf, maar blijkbaar sloeg het wel aan,’ vertelt ze lachend.
Al snel groeit haar bereik op TikTok en Instagram en steeds meer bedrijven en organisaties weten haar te vinden voor samenwerkingen. Stap voor stap schroeft ze haar kantoordagen terug. Tot het moment komt dat ze weet: er moet een keuze worden gemaakt.
‘Ik dacht altijd dat er een magisch punt zou komen waarop je ineens kunt zeggen: nu kan ik mijn baan opzeggen; ik voel me zeker genoeg en kan van influencer-inkomen in ieder geval broodjes pindakaas betalen. Maar dat punt kwam nooit. Uiteindelijk kon ik mijn baan gewoon niet meer combineren met het maken van content, dus ben ik in het diepe gesprongen. En heb ik opgezegd.’
Boomer Olympics
Een groot deel van haar online succes komt voort uit de manier waarop ze met kritiek omgaat. ‘Vooral op TikTok kreeg ik in het begin veel nare reacties. Van die mensen die commentaar geven: ‘Je voorhoofd is groot’, ‘te kleine kin’, dat soort dingen.’ Maar ook haar kritische en humoristische kijk op de veertigurige werkweek zorgde voor opschudding. ‘Ik kreeg zóveel reacties van boomers die vonden dat Gen Z niet zo moest zeuren, dat mijn generatie lui is en dat we ‘gewoon moeten werken voor ons geld’.’
Ze grijnst. ‘En precies dát was de brandstof om er content van te maken.’ In plaats van vervelende volgers te blokkeren of te negeren maakte ze de beruchte ‘Boomer Olympics’: korte, scherpe en humoristische reacties op veroordelende comments.
‘En het werkte. De negativiteit werd minder en op een grappige manier gaf ik ook een soort boodschap mee: we mogen werk, verwachtingen en de standaard 40-urige werkweek best in twijfel trekken.’
Vrijwilligersvrijdag: zichtbaarheid gebruiken
Wat haar content onderscheidt, is niet alleen humor en herkenbaarheid, maar ook maatschappelijke betrokkenheid. Sinds dit jaar is ‘Vrijwilligersvrijdag’ een vast onderdeel: één vrijdag per maand werkt ze mee bij een maatschappelijke organisatie. Dit legt ze vast op camera en ze deelt haar ervaringen met haar volgers.
‘Ik kreeg soms het gevoel dat influencerwerk betekenisloos was. Je filmt jezelf, je verkoopt dingen en dat is je bestaansrecht. Ik wilde meer doen, meer teruggeven.’ Maysa werkte al mee bij een vogelopvang, Utrecht Pride, maatjesproject Big Friends en binnenkort verschijnt een video over Abortusbuddies, waar vrijwilligers mensen naar de abortuskliniek begeleiden om anti-abortusprotesten te omzeilen.
‘Sommige projecten zijn commercieel minder interessant, maar zoveel betekenisvoller. Dat geeft me heel veel voldoening,’ vertelt ze.
Werk, identiteit en toekomst
Over één ding is ze eerlijk: influencer zijn betekent dat je werk nooit écht stopt.
‘Je denkt áltijd in content. Of ik open Instagram of TikTok zonder te willen puur uit automatisme.’ Het is voor Maysa nog zoeken naar grenzen. Haar vriend, die regelmatig in haar video’s verschijnt, doet enthousiast mee, maar zelfs dan is balans nodig. ‘Niet alles hoeft gefilmd te worden. Soms wil je gewoon sámen zijn zonder camera.’
Maar waar veel twintigers stressen over carrièrepaden, maakt Maysa voor het eerst ruimte voor het onbekende. ‘Toen ik accountant wilde worden, lag alles al vast: studie afronden, titel halen, carrièrepad volgen. Nu ligt alles open. Geen idee waar ik over een jaar ben en dat vind ik heerlijk.’
Grote dromen heeft ze bewust niet: ‘Ik wil rust. Ik wil kunnen reizen, sporten, met mijn kat knuffelen, boeken lezen en creatief blijven. Dat is al genoeg.’
Advertentie.
