Bobs Droomcollege

Door de heilige hallen van de zich Tilburg University noemende Universiteit van Tilburg waren allerlei geesten rond. Grote geesten welteverstaan, met goede ideeën, ook waar het het onderwijs aangaat. Tal van experimenten zijn in de loop der jaren ondernomen om het onderwijs te optimaliseren, om het overbrengen van kennis op onschuldige studenten zo goed mogelijk te laten verlopen, om deze studenten werkelijk bij het onderwijs te betrekken, ja zelfs om tot wezenlijke interactie met deze jongvolwassenen te komen. Er is gewerkt met mobieltjes, stemkastjes, intensieve en extensieve werkcolleges, kroegcolleges, bonuspunten, taartpunten. En natuurlijk met de onvermijdelijke videocolleges. Zodat studenten thuis het colleges nog eens kunnen terugzien, en nog eens kunnen terugzien, en nog eens kunnen terugzien. Ook heel handig als het die dag regent.

Deze laatste onderwijsvariant heeft nu opnieuw zijn kop opgestoken, zij het in een wat afgeslankte vorm, bedacht door universitair hoofddocent Bob van den Brand. Bob van den Brand doceert het vak Accounting. Inderdaad, dat is een vak. En Bob van den Brand heeft een droom: ‘Dat iedere docent voor ieder vak in ieder geval de drie moeilijkste onderwerpen in filmpjes van drie minuten op internet bespreekt; studenten kunnen de pittige stof dan zo vaak bekijken als ze willen’. Nu ben ik zelf verbonden aan een andere faculteit dan Bob van den Brand, namelijk aan de juridische faculteit, en bij die faculteit staat de academisering van het onderwijs hoog in het vaandel. Dit houdt onder meer in dat wij van onze studenten verwachten dat zij in staat zijn de collegestof tot zich te nemen door simpelweg te luisteren, en deze stof ook te begrijpen door erover na te denken, of er met elkaar over te spreken. Ik weet het, het is een dolle boel op de juridische faculteit.

Maar de droom van Bob van den Brand heeft mij toch tot nadenken gestemd. Volgende week geef ik college in het vak Strafrechtsgeschiedenis – jawel, ook dat is een vak – en dan bespreek ik de verschillende vormen waarin in vroeger tijd de doodstraf werd voltrokken. Radbraken, vierendelen, ontdarmen, levend villen en zo meer. Zoals gezegd, het is een dolle boel op de juridische faculteit. En nu is het misschien een leuk idee om enkele van deze executiemethoden door middel van een filmpje te verduidelijken, met veel aandacht voor technische en anatomische details. Zodat studenten deze pittige stof zo vaak kunnen bekijken als ze willen. Ik wil hier dan ook graag een oproep doen aan studenten die als proefpersonen willen fungeren en die over een goede ongevallen- en ziektekostenverzekering beschikken. Wil je graag interactief met de lesstof bezig zijn? Of heb je altijd al van een filmcarrière gedroomd? Treed dan nu binnen in de Droom van Bob! Vooral studenten die zich toch al kansloos achtten voor het tentamen worden van harte uitgenodigd te reageren.

Na afloop van de filmopnames gezellig samenzijn met drankje en hapje.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.