Studenten ontevreden over Commissie Bestuursbeurzen

Ontevredenheid onder oud-studentbestuurders. Het hele jaar zwoegden zij in gebouw Esplanade, met een zak geld in het vooruitzicht. De bestuursbeurzen zouden medio november worden overgemaakt, maar tot op heden heeft een deel van deze studenten de beloofde vergoeding nog steeds niet ontvangen.

Mark van Wijgerden, oud-voorzitter van de economische studievereniging Asset: “Bestuursbeurzen zijn in het leven geroepen als waardering voor bestuurswerk. Als het dan allemaal zo lang duurt en slecht geregeld is, voelt dat al gauw niet meer als waardering voor een heleboel mensen.”

Eén van de studenten die zijn beurzen nog niet heeft ontvangen is Bas Scheepers. Scheepers stond als voorzitter aan het roer bij Asset IB&M. Tot op heden is het echter stil op zijn rekening: “De universiteit bleek twee rekeningnummers van me te hebben. Geen idee hoe dat kan, want mijn formulieren zijn gewoon goed ingevuld. Dit moest ik zelf uitvogelen, want vanuit de universiteit hoor ik niks. Het voelt echt alsof je tegen een enorm ambtenarenapparaat aan het vechten bent; het schiet totaal niet op.”

“Als je zo veel moeite moet doen om je geld te krijgen, dan voelt dat niet echt als waardering”

Daarnaast wordt er geklaagd over de verantwoordelijke commissie, de Commissie Bestuursbeurzen en Subsidies (CBS). De communicatie laat te wensen over, zo laten meerdere studenten aan Univers weten: “Op mails wordt steevast laat en in sommige gevallen zelfs niet gereageerd.” Dat is overigens geen nieuw probleem. Vorig jaar werden er nog opmerkingen over gemaakt in de Universiteitsraad.

Reactie CBS
Studentlid van de Commissie Bestuursbeurzen Sjors van der Heijden begrijpt de klachten wel. “De uitbetaling ligt op dit moment niet geheel bij ons, we zijn ook afhankelijk van andere afdelingen op de universiteit. Dat is vervelend, want daardoor kunnen wij niet veel doen aan de huidige situatie.” In de toekomst hoopt de commissie deze problemen voor te zijn: “We zijn bezig met een nieuw systeem waarin we het proces meer willen stroomlijnen. In het huidige systeem moet veel handmatig gebeuren. In het nieuwe hoef je geen pdf-documentjes meer in te vullen, maar zou alles direct moeten gaan. Maar studenten kunnen nu altijd contact met ons opnemen als ze vragen hebben.”

Een ander studentlid, Dennis Berens, geeft aan dat er inderdaad een communicatie-achterstand is, maar dat er hard aan getrokken wordt om die weg te werken. “We hebben er vanochtend nog over gepraat. Toen hebben we afspraken gemaakt om te zorgen dat alles opgelost wordt.” Er zijn nog twee groepen studenten die hun beurzen moeten ontvangen. “Van de eerste groep gaat de betaling er vandaag uit. Dat kan nog even op zich laten wachten, maar het moet relatief snel binnen zijn. Met de andere groep zijn kleine problemen die opgelost moeten worden. Dat doen we zo snel mogelijk.”

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.