Enorme groei in vooraanmeldingen Tilburg University

Steeds meer aanstaande studenten tonen interesse in Tilburg University. Het aantal vooraanmeldingen is met 23 procent gestegen, laten cijfers van Studielink zien. De cijfers bieden geen zekerheid, maar stemmen wel positief.Aankomende studenten moeten zich voor 1 mei inschrijven bij de studie van hun keuze. Op dit belangrijke peilmoment staat de teller voor Tilburg University op 3640 aanmeldingen, 686 meer dan vorig jaar. Op de website van de VSNU laat een grafiek daarnaast zien dat in heel Nederland het aantal aanmeldingen voor een bacheloropleiding stijgt; op peildatum 2 mei hadden 73544 mensen zich aangemeld, 11 procent meer dan vorig jaar. De cijfers moeten alleen wel gezien worden voor wat ze zijn: voorlopig. De VSNU schrijft: ‘Het gaat hier om aanmeldcijfers: een telling van personen die zeggen te gaan studeren. Dit zijn met nadruk géén inschrijfcijfers. Het aantal aanmeldingen ligt altijd hoger dan het definitief aantal inschrijvingen, ook omdat studenten zich via Studielink mogen aanmelden bij meer dan 1 opleiding in het Hoger Onderwijs.’

De cijfers van Studielink zijn gewogen, dat wil zeggen dat rekening is gehouden met die dubbele inschrijvingen. De Tilburgse groei vinden we vooral terug bij TSB en dan met name bij de Bachelor Psychologie, waar het aantal aanmeldingen met 170,4 procent gestegen is. Volgens Liesbeth Bluekens, Admissions Officer Bachelor programs bij TSB, komt dit doordat Psychologie dit jaar start met een Engelstalige bachelor, waar veel animo voor is. “Op dit moment zijn 150 studenten ook daadwerkelijk toegelaten, maar of die ook komen, weet je natuurlijk niet.”

Wijsbegeerte zou, als iedere student die interesse heeft getoond ook daadwerkelijk komt, met 200 procent groeien. Daar meldden 12 studenten zich aan, ten opzichte van 4 rond deze tijd vorig jaar. De opleidingen Fiscale Economie en Personeelswetenschappen blijven achter: het aantal aanmeldingen krimpt met respectievelijk 16.7 en 7.8 procent.

Ondanks alle onzekerheden in de cijfers is het een feit dat de interesse in Tilburg University op een hoogtepunt is. Maarten van den Dungen van de Marketing & Communication-afdeling zegt: “Het is natuurlijk altijd fijner om in de plus te staan dan in de min.” Ook hij benadrukt wel dat het om vertekende cijfers gaat. Dit komt onder meer doordat 2015 53 weken had en 2016 maar 52. Studenten hadden rond deze tijd vorig jaar nog een week tot 1 mei. Daarnaast is nu nog geen rekening te houden met de persoonlijke situatie van de toekomstige student. “Als iemand op drie plaatsen staat ingeschreven en wij zijn derde keus, verandert dat het beeld,” zegt Van den Dungen. De enige manier waarop de universiteit eventueel reageert op de cijfers, is door extra aandacht te besteden aan de opleidingen die achterblijven. “Daar kunnen bijvoorbeeld bel- of mailcampagnes worden gestart,” zegt Van den Dungen. “We hebben alleen niet veel speelruimte meer, aangezien 1 mei vanuit de overheid als deadline wordt gecommuniceerd.”

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.