Parkeeroverlast aan Warandelaan: universiteit wil autogebruik terugdringen
Parkeren op de campus is aan het begin van het collegejaar vaak lastig. De parkeerplaatsen staan dan geregeld helemaal vol met auto’s, waardoor veel bezoekers hun auto in de berm parkeren. Heeft de universiteit een parkeerprobleem?

De universiteit heeft de afgelopen jaren parkeerdrukmetingen laten uitvoeren, en ook daaruit blijkt een hoge mate van parkeerdruk in de maand september. De rij auto’s in de berm langs de Warandelaan, de toegangsweg die langs het Warandebos loopt, is soms zo lang dat deze zich helemaal uitstrekt tot aan horecagelegenheid Auberge du Bonheur aan de Bredaseweg.
Campusbezoekers die met de auto komen, kunnen nauwelijks om de parkeerdrukte heen. Toch zijn er afgelopen periode geen klachten binnengekomen over parkeeroverlast, laat Tilburg University weten in een reactie.
Piekdrukte
In het najaar neemt de rij auto’s langs de Warandelaan volgens de universiteit weer snel af, wat ook blijkt uit de metingen over andere periodes van het jaar. De parkeerdruk is onder controle, stelt de universiteit, al kan het voorkomen dat er incidenteel piekdrukte ontstaat, bijvoorbeeld als er meerdere evenementen tegelijk op de campus worden georganiseerd.
Als er eenmaal auto’s in de berm langs de Warandelaan staan, dan heeft dat een aantrekkingskracht op andere automobilisten die op zoek zijn naar een geschikte plek: ‘Een geparkeerde auto langs de Warandelaan zorgt snel voor meer, ook als er nog voldoende vrije plaatsen op onze parkeerplaatsen zelf zijn,’ aldus een woordvoerder van de universiteit.
Reisgedrag van studenten
Tilburg University blijft de mogelijke overlast in de gaten houden, en zet zoveel mogelijk in op het terugdringen van het autogebruik met een regeling voor duurzaam woon-werkverkeer. Medewerkers komen volgens de universiteit al vaker op de fiets of met het openbaar vervoer naar het werk.
‘Het reisgedrag van studenten is momenteel nog minder inzichtelijk,’ aldus de woordvoerder. ‘Er wordt onderzoek gedaan om een beter beeld te krijgen van hun mobiliteitspatronen, daarnaast onderzoeken we een initiatief om ridesharing onder studenten te stimuleren.’