Klachtenregen bij LSVb

De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) heeft van december 2009 tot en met oktober 2010 306 klachten binnen gekregen.  Studenten dienden de meeste  klachten in over de studenten OV- chipkaart.

De studenten OV- chipkaart, die in januari 2010 is ingevoerd, heeft geleid tot een stortvloed van klachten en vragen van studenten. Studenten moesten reiskosten zelf betalen en de chipkaartklantenservice functioneerde slecht. Ze raakten gegevens kwijt, waren niet op de hoogte van de problemen en lieten studenten vaak meer dan tien minuten wachten. “Door de slechte informatievoorziening en de hoge kosten zijn studenten erg ontevreden over de service van de studenten OV- chipkaart,” aldus LSVb-voorzitter Sander Breur.

Daarnaast levert het gebrek aan informatie over de hoogte van het collegegeld voor 2011 veel klachten op. De invoering van het instellingscollegegeld voor de tweede studie kwam voor veel studenten als verrassing. Die tweede studie is nu vaak duizenden euro’s duurder dan toen zij begonnen. De overheid en de onderwijsinstellingen bleven beide in gebreke met deze informatie.  Ook konden veel universiteiten en hogescholen vooraf niet aangeven hoe hoog het collegegeld per 1 september 2010 zou worden.

Sinds december 2009 heeft de Landelijke Studenten Vakbond naast de Studentenlijn een Klachtenbox.  Studenten kunnen in deze box een klacht deponeren over hun onderwijs, de studenten OV- chipkaart of hun studentenkamer. De LSVb wil door middel van de klachten laten zien waar studenten over klagen, welke ongemakken ze tegenkomen en met welke beslissingen ze het niet eens zijn.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.