Recensie: we will rock you

Wat hebben Urinetown, Footloose en We Will Rock You met elkaar gemeen? Het zijn alle drie musicals waarbij in een (toekomstige) wereld/stad iets doodnormaals verboden is.

Waar het eerder om een verbod op privétoiletten en dansen ging, gaat het bij We Will Rock You om de planeet EBay waar door mensen gemaakte muziek, op echte instrumenten, verboden is en waar alleen digitaal geproduceerde muziek is toegestaan.

Opnieuw een flinterdun verhaal dus, maar terwijl de cast in Urinetown en Footloose met hun dans, acteer en zangprestaties veel goedmaakt, blijft We Will Rock You hangen in een dun verhaal met een bordkartonnen personages. Een opgepoetst decor om liedjes van Queen te brengen, meer is het niet.

Hoofdrolspeler John Vooijs (Galileo) is een prima zanger, die zeker bij de stevige rocknummers tot bloei komt, maar een goed zanger is nog geen goed musicalacteur. Daar komt meer bij kijken, zoals naturel acteren, hard en zacht kunnen zingen, overtuigingskracht en vooral veel mimiek. De mimiek van Vooijs blijft echter beperkt tot blije en dromerige blikken, iets wat niet genoeg is om de de kar te trekken in de rockmusial.

Het is daarom dat je niet echt gaat geloven in de opbloeiende liefde tussen Galileo en Scaramouche, overigens een goede rol van Marjolein Teepen.

Samen met Antje Montero die de rol van Killer Queen heeft overgenomen van Pia Douwes en Rutger le Poole (in de rol van de hippie DJ), zorgt Teepen dat de musical geen lijdensweg wordt. Zij zet de rol van rebelse en tegendraadse Scaramouche meesterlijk neer. Montero doet als Killer Queen het publiek huiveren van angst. Maar het is gezien de enorme airtime van Vooijs, niet voldoende.

Net als bij de meeste musicals, was de Nederlandse vertaling in handen van Martine Bijl. Normaal een kei in goede vertalingen, maar dit keer slaat ze de plank mis. Het is te, waardoor het niet leuk meer is.

De Bohemians, vrijheidsstrijders die qua uiterlijk en kleding zo zijn weggelopen uit het Mad Max decor, hebben in Bijls versie namen als Henry Vrienten, Gordon en Dries Roelvink. Een eerbetoon aan de muziekhelden van driehonderd jaar geleden, zo wordt gezegd. En Galileo heeft ook echte tophits in zijn hoofd met nummers als Lieve kleine Kattinka en Heb je even voor mij. Flauwe humor, terwijl Bijl zoveel beter kan.

Zijn er dan geen verdere lichtpuntjes. Gelukkig wel. De band zit bij musicals vaak onder het podium, maar gelukkig niet bij de rockmusical. De bandleden zitten op het podium en stelen met hun virtuoze spel de show.

Kortom: verplichte kost voor Queens-fans, voor de rest, zonde van het zuurverdiende studentengeld.

We will rock you, tot en met 31 maart in het Beatrixtheater in Utrecht.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.