Kunst lucratief op zonnige winterdag

Als in de winter de zon schijnt, geven kopers twee tot drie procent meer geld uit op kunstveilingen. Het is dus de beste tijd om een stuk te laten veilen.

Dat is de conclusie van het onderzoek van Rachel Pownall aan Tilburg University. De econome deed haar onderzoek Samen met collega’s Dakshina De Silva van Texas Tech University, en Leonard Wolk of Maastricht University. Voor hun onderzoek analyseerden zij zeventien jaar aan verkoopcijfers van de Londense veilinghuizen Sotheby’s en Christie’s. Londen was de ideale plaats voor onderzoek, omdat de stad veel verschillende weersomstandigheden kent. De kans op regen in Londen is 50 procent.

Het is niet het eerste onderzoek dat aantoont dat emoties een belangrijke rol spelen bij het maken van economische beslissingen. Toch zijn de resultaten van Pownall en haar collega’s belangrijk, omdat ze voor het eerst de effecten van stemming op economisch gedrag aantonen over een langere periode.

In het voorjaar en in de herfst worden sowieso minder kunstwerken ter veiling aangeboden dan in de winter. “Maar we hebben vastgesteld dat in voorjaar, zomer en herfst op mooie dagen ook meetbaar minder wordt geboden voor de kunstwerken die wel onder de hamer komen. Het mooiweereffect geldt dus in het bijzonder voor de winterdagen. Dat komt misschien doordat kopers in de andere seizoenen genoeg zon zien, waardoor een plotselinge mooie dag minder op hun gevoel werkt.”

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.