Blog: Markethings.net

Geen onderbroek is populairder dan Björn Borg. Het merk Björn Borg verkoopt zelfs in de thuismarkt Zweden niet zo goed als in Nederland. Maar liefst veertig procent van al het Björn Borg-ondergoed wordt in Nederland verkocht. Nog opmerkelijker wordt het wanneer blijkt dat Nederland eigenlijk geen modieus ondergoed land is.

De grootste afzetmarkt van het Björn Borg-ondergoed is ons kleine kikkerlandje. De voorkeur voor de onderbroek is op zijn minst opmerkelijk, gezien het feit dat Nederland geen modieus ondergoedland is gebleken. Calvin Klein, Tommy Hilfiger en ook de onderbroeklijn van Frank Rijkaard waren geen doorslaand succes. Hoe komt het dan dat de Björn Borg-onderbroek dat wel is? Het komt in ieder geval niet door de populariteit van de tennisser zelf. ‘Ik denk dat negen van de tien klanten niet eens weten wie hij is’, zegt oud-importeur Nico van Galen Last.

At the right time in the right place

Het succes van het ondergoed is deels te danken aan de productplaatsing. Gezien het feit dat rond de eeuwwisseling de laagzittende spijkerbroeken uit de VS overwaaien, verwordt de onderbroek tot verlengstuk van de jeans. De onderbroek wordt zichtbaar en daarom van groter belang. De modieuze en kleurrijke onderbroeken van Björn Borg vallen dan ook zeer in de smaak. Om kruisverkoop te realiseren worden de Björn Borg-onderbroeken onder andere aangeboden in winkels waar broeken worden verkocht. Kocht je een jeans, dan kocht je er ook Björn Borg-ondergoed bij. In eerste instantie is het ondergoed voornamelijk een succes bij jongens. Het succes springt echter ook over naar meisjes. Van Galen Last constateerde dat steeds meer meisjes herenboxers in kleine maten kochten. Een belletje naar Zweden later waren er ook vrouwenboxers op de markt. Direct een hit: 5.000 verkochte boxers in twee weken.

Everything that goes up, must come down

In 2008 is de grote groei echter voorbij. De nieuwe kinderlijn zorgt ervoor dat de boxers minder in trek zijn bij tieners. Ook komt er steeds meer parallelhandel en piraterij. Door middel van segmentatie wordt op dit moment geprobeerd om de populariteit van het ondergoed nieuw leven in te blazen. Of het lukt? De tijd zal het leren!

Wat vind jij, heeft de Björn Borg-onderbroek zijn beste tijd gehad? Wat kunnen ze doen om het tij te keren? En natuurlijk, hoeveel heb/had je er zelf?

Markethings.net is een marketingblog voor studenten in en rondom Tilburg en wordt beheerd door Asset|Marketing.

Redactie: Rik Posthumus

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.