Blog: Markethings.net
In de afgelopen jaren heeft een grote hoeveelheid commercials de revue gepasseerd. Het is dan ook niet gek dat reclames op een bepaald moment raakvlakken met elkaar hebben. Zo ook de commercials van Centraal Beheer Achmea uit 1999 en de commercial van de Leidse Onderwijsonstellingen van dit jaar. In allebei de commercials speelt de advocaat Bram Moszkowicz een belangrijke rol. De situatie waarin Moszkowicz zit, verschilt echter wel tussen de commercials.
Centraal Beheer Achmea met Joyriding
Allereerst de commercial uit 1999 van Centraal Beheer Achmea. Deze commercial, getiteld joyriding, is een filmpje uit de befaamde ‘Even Apeldoorn Bellen’ reeks. Een jongeman ziet bij een blik in de koelkast autosleutels liggen. Hij besluit daarop een ritje te maken, waarbij zowel het vrouwelijk schoon als een storende radio aan bod komen. Op het moment dat hij het vrouwelijk schoon aan een nauwkeurige inspectie onderwerpt, rijdt de jongen bijna de stoep op.
De volgende keer, bij de storende radio, gaat het echter wel mis. De auto komt tot stilstand na een botsing met een auto. Na een check door de joyrider blijkt alleen het nummerbord van zijn auto beschadigd. De staat van opluchting maakt echter al snel plaats voor een staat van shock wanneer de advocaten Max Moszkowicz (vader) en Bram Moszkowicz (zoon) in de auto blijken te zitten. ‘Even Apeldoorn Bellen’ lijkt vervolgens op zijn plaats.
Leidse Onderwijsinstellingen met Nederland wordt steeds slimmer
De parodie van Leidse Onderwijsinstellingen kent dezelfde inhoud, alleen speelt ditmaal Bram Moszkowicz de rol van joyrider. Nadat het bekende vrouwelijk schoon en de storende radio in het filmpje langskomen, komt de auto tot stilstand na een botsing met een tractor. Wederom blijkt alleen het nummerbord een deukje opgelopen te hebben.
De tractorbestuurder verwijst vervolgens naar artikel 6:162 lid 2 van het Burgerlijke Wetboek, waardoor Bram Moszkowicz iets minder vrolijk wordt. De clou is: ‘Nederland wordt steeds slimmer’, verwijzend naar de opleidingen van de Leidse Onderwijsinstellingen. Overigens is er ook een tweede deel van de commercial. Deze is te bekijken via deze link. Hierin laat Moszkowicz zijn ongenoegen over het voorval blijken middels een trap tegen een onschuldige prullenbak.
Markethings.net is een marketingblog voor studenten in en rondom Tilburg en wordt beheerd door Asset|Marketing.
Redactie: Ruben Teunissen